Waze: testujeme moderní navigaci

Waze: testujeme moderní navigaci

Autor: Simona Rottová · Fotografie: Simona Rottová

V dnešní době, kdy se neustále někam přesouváme, někam spěcháme a rozhodně nikde nechceme čekat, většinu moderních lidí již neuspokojí klasická navigace a její omezené funkce, chceme něco více a mnohdy není k zahození možnost nechat se potěšit a vtipně se zapojit. V současné době je jednou z trochu odlišných alternativ ke klasickým navigacím Waze. Je to tak trochu hra, trochu sociální síť, ale hlavně nám pomůže i trochu jinak než klasická navigace. Tak proč ji tedy nezkusit?

 

Kde se vzal, tu se vzal?

Waze je v podstatě navigace pro mobilní telefony typu smartphone a tablety, její historii bychom nehledali nějak moc daleko nazpět od současnosti. V roce 2009 izraelská skupina v čele s Uri Levinem začala Waze vyvíjet a od roku 2013 Waze patří pod Google. Samotný Waze je pak svými tvůrci prezentován jako GPS navigační software s prvky počítačové hry a sociální sítě. Postupem času si Waze na světě získal desítky miliónů uživatelů a jeho obliba roste v celku uspokojivým tempem napříč celým světem, naši domovinu nevyjímaje. Češi totiž rádi zkouší nové věci.

 

Čím je jiný a čím nás pobaví

Na rozdíl od klasické navigace, kde si uživatel za určitou finanční sumu koupí již hotové mapy, které si případně buď zdarma, nebo také za nějaký obnos, čas od času updatuje, Waze funguje trochu jinak. Jeho mapy jsou tvořeny uživatelskou základnou lidí, kteří díky svému aktivnímu přístupu systém obohacují i o aktuální situaci na silnici, včetně hustoty dopravy, dopravních omezení nebo policejních hlídkách. Široká základna uživatelů aktivně doplňuje informace o komplikace v dopravě. Právě díky Waze můžeme proto vědět jako první o nových silnicích, uzavírkách na stávajících komunikacích a to od prvního dne.

Právě proto, že Waze funguje na bázi sociální sítě, můžeme s určitým zpožděním vidět pozice ostatních uživatelů, jen ale za předpokladu, že to dovolí. Takže pokud chceme pouze Waze tiše užívat a nesdílet svojí pozici s ostatními, klidně můžeme. Nikdo nás nenutí sdílet informace o nás s nikým jiným, všechno funguje na dobrovolné úrovni, kde při vyšší toleranci narušení soukromí, získáváme ocenění ve formě jednotlivých bodů.

Jak již bylo řečeno, jako odměna za to, že Waze obohacujeme o aktuální informace, získávají uživatelé body. Body, jako odměna pro uživatele, se sbírají za ujeté kilometry, za dopravní hlášení nebo bonusy za projeté body, které systém určí, ty mohou být rozmístěny třeba na základě informace, že se v určité oblasti koná sportovní akce.

Částečnou nevýhodou může být to, že od základu jsou mapové podklady tvořeny uživateli, právě díky tomu kvalita těchto informací může kolísat. Na území České a Slovenské republiky, ale tento problém neřešíme, díky relativně široké uživatelské základně a oblíbenosti Waze, tento problém nemáme a naopak máme široké informace o uzavírkách a otvírání nových silnic. Právě v případě nových komunikací máme možnost zapnout systém tvorby silnic, kde uživatel vytvoří novou komunikaci, kterou následně musí další uživatel projet, potvrdit, nastavit jí jméno, typ silnice nebo ulice a možnosti směru. I za toto je, kromě jiného, možné získávat body.

 

Proč užívat Waze, když znám cestu. Není to zbytečné?

Waze nám přinese užitek i při používání na cestách, které dobře známe, při cestách, které třeba podnikáme denně nebo velmi často. Právě při cestě do zaměstnání přes město nám Waze ukáže optimální trasu, která je díky neustálému sběru dat od uživatelů aktuálně nejvýhodnější a nejrychleji nás tak dostane do námi požadované lokality.

Klasické navigace tato překoná právě ve své aktuálnosti, díky tomu, že funguje na bázi sociální sítě, kde uživatelé aktivně updatují situaci v dopravě a mapy, se dozvíme o uzavírkách na silnicích od prvního dne jejich vzniku, právě tímto hravě Waze předčí placené navigace, které si musíme updatovat, a teprve potom se změny v dopravě projeví. A ruku na srdce, kdo z nás nějak často navigace updatuje, není čas nebo je zase update drahý a nám se nechce zbytečně investovat, takže radši riskujeme určité komplikace při naší dopravě, právě od toho nás bezpečně uchrání.

Další výhodou Waze byla je také možnost zasílání zpráv mezi jednotlivými uživateli, v rámci toho jste v minulosti mohli tvořit skupiny, jak nám řekl support aplikace, kvůli malému dalšímu využití byla tvorba skupin z aplikace odstraněna.

Výhodou, kterou jistě mnoho z nás v dnešní době ocení, jsou informace o radarových hlášeních, které také do systému zanášejí jeho uživatelé. Právě díky těmto informacím se na známé trase můžeme buď inkriminovanému místu vyhnout, nebo v něm alespoň řídit své auto dle předpisů, jak zákon káže, což může mnohým z nás ušetřit nemalé finanční obnosy nebo třeba i trestné body. Aktuálnost všech dat má ale svou nevýhodu. V rámci této navigace, stejně tak jako u klasických ve většině smartphonů vestavěných navigačních prostředníků, je potřeba být připojen k internetu, a to v průběhu celého fungování. Balíčky dat jsou ale pro ty z nás, kteří využívají neomezených tarifů, na přijatelných hodnotách (dle waze 30MB/1000km). Navíc díky trvalému přísunu dat a čtení GPS je výrazně zatížena i baterie. Neočekávejte, že na jednu plnou baterii dojedete s Waze z Prahy do Brna a zpět, tak to bohužel nefunguje.

Kromě jiných ještě zmíním funkci tachometru, ta dle GPS určí aktuální rychlost, slouží tak jako kontrola klasického tachometru v automobilu.

 

Waze ano nebo ne?

Ještě tedy trváte stále na systému starých klasických navigací? Proč ne, když Vám stačí se s určitou pravděpodobností dostat z bodu A do bodu B, tato pravděpodobnost je ovšem velmi relativní, za předpokladu dopravních uzavírek a omezení, její efektivita značně klesá. Proč tedy místo toho nebýt „IN“ a nezkusit moderní navigační software, který kromě plánování dle mapy, umí poradit optimální trasu, trasu s nízkou hustotou dopravy, trasu bez uzavírek a omezení a jako bonus nás ještě upozorní na hlídky strážců zákona. Je potřeba samozřejmě zvážit již zmíněné nevýhody, tedy čerpání mobilních dat a vybíjení baterie, které je potřeba řešit autonabíječkou. Za mě ale jednoznačně Waze!

 

Simona Rottová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..