Zdroj úvodní fotky: DS Performance
Vyrovnané souboje na Shangai E-Prix: rekord Vergne, dominance Jaguaru a 2. vítězství Da Costy

Vyrovnané souboje na Shangai E-Prix: rekord Vergne, dominance Jaguaru a 2. vítězství Da Costy

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Performance

Šanghajský závodní víkend ABB FIA Formula E World Championship přinesl dramatické a napínavé momenty, když Mitch Evans z Jaguar TCS Racing triumfoval v sobotním závodě po odvážném manévru na posledním kole, zatímco António Félix da Costa z TAG Heuer Porsche si v neděli zajistil své druhé vítězství v sezóně. Jaguar TCS Racing se díky skvělým výkonům svých jezdců posunul do čela týmového šampionátu, zatímco Nick Cassidy navýšil svůj náskok v boji o titul. Tým DS PENSKE opět předvedl solidní výkony především v kvalifikaci, když Jean-Éric Vergne v sobotu získal rekordní 16. pole position a naopak v neděli utekla pole position Stoffelu Vandoornovi o pouhou tisícinu sekundy, což na trati představovalo reálně zhruba 4 cm. I tak vyrovnané mohou být závody v roce 2024!

 

11. kolo sezóny: Mitch Evans triumfuje v dramatickém závodě

Jaguar TCS Racing zažil fenomenální úspěch, když Mitch Evans předvedl v posledním kole odvážný manévr a získal vítězství v 11. závodě světového šampionátu ABB FIA Formula E na Shanghai E-Prix. Tímto manévrem sebral vítězství Pascalu Wehrleinovi z TAG Heuer Porsche. Tento závod znamenal návrat šampionátu do Číny poprvé po více než čtyřech letech.

Víkend začal skvěle především pro DS Automobiles, když Jean-Eric Vergne vyhrál všechny své kvalifikační souboje a získal další tři body za pole position. Tento úspěch znamenal, že se Francouz stal spolu-držitelem rekordu v počtu pole position ve Formuli E, a znovu tak prokázal vynikající úroveň výkonu vozu DS E-TENSE FE23. Bylo to také po třiadvacáté, kdy se francouzský prémiový výrobce dostal s některým ze svých jezdců do čela kvalifikace.

Evans, který startoval z třetího místa na roštu, rychle postupoval vpřed a už v sedmém kole vedl závod, když předjel Jean-Érica Vergneho z DS PENSKE startujícího z pole position a Olivera Rowlanda z Nissanu. Evans se také vypořádal s oběma vozy Porsche Wehrleina a Antónia Félixe da Costy, kteří se snažili udržet si pozice a šetřit energii pomocí vhodného načasování ATTACK MODE.

V průběhu závodu se první šestice jezdců neustále přetahovala o pozice, aby se vyhnula chaosu ve středu pole a udržela šanci na stupně vítězů. V polovině závodu, tedy v 16. kole, dominovaly Porsche, vedené Wehrleinem, těsně následované Evansem. V 19. kole Evans využil malé energetické výhody a předjel da Costu v prvním sektoru. Mezitím se Nick Cassidy, vedoucí šampionátu z Jaguar TCS Racing, dostal na čtvrté místo a měl výraznou energetickou rezervu oproti lídrům.

Úřadující mistr světa Jake Dennis z Andretti Formula E Teamu se na chvíli přidal k vedoucí skupině, ale lepší energetické hospodaření Jaguaru bylo brzy evidentní. Cassidy předjel da Costu a dostal se na třetí místo. Wehrlein se bránil Evansovým a Cassidyho útokům s dvouprocentním energetickým deficitem. Rozhodující moment přišel v posledním kole, kdy Evans po neúspěšném pokusu v zatáčce předvedl odvážný předjížděcí manévr na vnější straně a převzal vedení. Evans udržel první místo až do cíle, zatímco Cassidyho pokus o předjetí Wehrleina skončil třetím místem, těsně před Rowlandem.

Top ten doplnili Dennis na pátém místě a Vergne na šestém, Nyck de Vries, který pro Mahindru získal první body, na sedmém místě, Sébastien Buemi z Envision Racing na osmém, Stoffel Vandoorne na devátém a Lucas Di Grassi na desátém.

 

Kolo 12.: António Félix da Costa si připisuje druhé vítězství

V druhém závodě víkendu v Šanghaji triumfoval António Félix da Costa z TAG Heuer Porsche, který si připsal své druhé vítězství v této sezóně. Na stupně vítězů ho doprovodili Jake Hughes z NEOM McLaren a Norman Nato z Andretti.

Kvalifikace opět podtrhla velmi vysokou úroveň soutěže s malými rozdíly mezi jezdci. Jean-Éric Vergne obsadil ve své skupině páté místo, když mu do soubojů chybělo pouhých 13 tisícin sekundy. Stoffel Vandoorne naopak postoupil do duelů. Belgičan vyhrál své čtvrtfinále i semifinále a ve finále prohrál o pouhou tisícinu sekundy. Stoffel si tak počtvrté v této sezóně zajistil druhé místo v kvalifikaci a poosmé z dvanácti podniků se DS E-TENSE FE23 postavil do první řady.

Da Costa se dostal do čela před Nata v 16. kole a udržel si první místo až do konce 28kolového závodu, navzdory Hughesovu závěrečnému tlaku. Hughes si zajistil své první pódium ve Formuli E, když skončil druhý. Nato dokončil závod na třetím místě, zatímco Nick Cassidy z Jaguar TCS Racing skončil čtvrtý po kolizi, která poškodila jeho přední křídlo. Cassidyho nejbližší rival v boji o titul, Pascal Wehrlein, utrpěl defekt pneumatiky a skončil mimo bodovaná místa.

Mitch Evans z Jaguar TCS Racing skončil pátý, čímž přispěl k silnému výsledku týmu, který vede hodnocení týmů. DS PENSKE duo, Stoffel Vandoorne a Jean-Éric Vergne, dokončili závod na šestém a sedmém místě. Maximilian Günther, Robin Frijns z Envision Racing a Oliver Rowland z Nissanu uzavřeli první desítku. Úřadující šampion Jake Dennis překvapivě skončil až těsně mimo body na 11. místě.

 

Shrnutí a pozvánka k závěru sezóny

Nick Cassidy nyní vede šampionát s náskokem 25 bodů před Wehrleinem. JEV je v pořadí jezdců stále šestý, ale tento víkend se přiblížil první pětce, když získal celkem 17 bodů: více než dva jezdci před ním. Stoffel Vandoorne si udržel deváté místo. Jaguar TCS Racing vede hodnocení týmů s 299 body, zatímco TAG Heuer Porsche má 226 bodů. Tým DS PENSKE je v hodnocení týmů stále čtvrtý, jen tři body od prozatímních stupňů vítězů. V hodnocení výrobců vede Porsche s 337 body, následované Jaguarem s 328 body.

Příští závody se budou konat v americkém Portlandu 29. a 30. června, kde začne rozhodující finální čtyřkolová část 10. sezóny světového šampionátu ABB FIA Formula E.

Poprvé na Formuli E aneb Je to hukot, přátelé: Berlin E-Prix očima fanouška

 

Mitch Evans, vítěz sobotního závodu, dodává:

„Jsem velmi spokojený, ale nebylo snadné závod zvládnout. Startovat zepředu může být dobré, může to být špatné, ale myslím, že jsme to zvládli dobře. Myslel jsem si, že jsem se dostal do čela ve správný čas, ale ve skutečnosti mě Pascal [Wehrlein] v osmé zatáčce trochu nachytal na švestkách, vystrčil nos a pak se do mě znovu pustil. Překvapuje mě, že nedostal nic za to, že vyjel mimo trať a předjel mě, takže se na to musíme podívat dodatečně. Měl jsem energetickou výhodu, takže jsem chtěl jen vyčkávat a doufat, že závod půjde za mnou, a to se stalo, takže jo, jsem strašně rád!“

 

António Félix da Costa, vítěz nedělního závodu, přidává svůj komentář:

„Mám velkou radost z tempa, které se nám podařilo vybudovat. Od Sao Paula to byla velká série závodů, kdy jsme závodili téměř každé dva týdny a nám se daří každý víkend trochu víc přidávat. Měli jsme několik šestých míst, několik pátých míst a teď jsme v posledních šesti nebo sedmi závodech třikrát vyhráli, takže rozhodně dobrý impuls. Je opravdu škoda, jak rok začal, a navíc jsme přišli o vítězství v Misanu, ale jinak si myslím, že se nám daří s autem i jezdci, kteří mají na šampionát.“

 

Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z roku 2018 a 2019, říká:

“Oba závody se nám povedly. V neděli jsme se z devátého místa na startovním roštu nakonec dostali na sedmé místo. Bohužel jsme tentokrát neměli závodní tempo, abychom bojovali o stupně vítězů, ale získali jsme důležité body pro tým. Přesto všichni víme, že naším cílem není skončit na šestém a sedmém místě, takže musíme všichni spolupracovat jako tým. V tomto typu závodu na rychlých okruzích, kde hraje velmi důležitou roli efektivita, se zdá, že někteří naši soupeři mají výhodu. Musíme pochopit proč, abychom si v dalších závodech vedli lépe.“

 

Stoffel Vandoorne, šampion Formule E z roku 2022, dodává:

„Byla to dobrá kvalifikace, i když chyběla jen tisícina sekundy, což je docela frustrující! Dobře jsem odstartoval z první řady a vedl závod, což bylo příjemné. Všichni ale víme, že v této pozici spotřebujete více energie, zejména na tak rychlém okruhu, jako je tento. Když jeden z mých soupeřů nasadil útočný režim, musel jsem spotřebovat trochu více energie, abych ho následoval, a to mě pak stálo několik pozic. Myslím, že jsme tímto šestým místem, těsně před JEVem, maximálně zužitkovali to, co jsme měli. Získali jsme důležité body pro tým, ale víme, že před Portlandem, který by měl být podobným typem závodu, máme ještě hodně práce.“

 

Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance, přidává svůj úhel pohledu:

“Celkově to byl pozitivní víkend. V kvalifikaci jsme byli opět velmi rychlí a opět jsme se Stoffelem startovali z první řady.Závod byl velmi vyrovnaný s několika skvělými souboji a spoustou kontaktů, jak už to na rychlých okruzích bývá. Konečné výsledky nám přinášejí cenné body, které nás ještě více přibližují k pódiovým umístěním v hodnocení týmů. Odstup na třetí místo je nyní pouze tříbodový : mnohem menší, než když jsme sem přijížděli. Ve výsledku jsme s tímto prvním dvojzávodem v Šanghaji spokojeni.“

 

Jan Novotný

Sdílet: