Svezli jsme se novým Opelem Astra ST: může být ještě lepší?

Svezli jsme se novým Opelem Astra ST: může být ještě lepší?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Není tomu tak dávno, co jsme měli novou Astru na dlouhodobý test. Vlastně se naše zkušenosti nesestávají jen z jednoho dlouhodobého testu. Nemusím snad ani připomínat, že se Astra stala vítězkou Motorvize fans award 2015. V rámci nedávného autosalonu v Ženevě byla navíc vyhlášena Evropským autem roku 2016. Jelikož se toto ocenění vztahuje na všechny karosářské verze, tak můžeme s chutí oznámit, že se k nám dostalo i Evropské kombi roku. U jejího tuzemského představení jsme samozřejmě byli i my. A jaká je rodinná verze Astry? Stejně dobrá nebo dokonce lepší než hatchback?

 

Pořád stejně velká

Kombi nižší střední třídy jsou obvykle důležitým produktem pro všechny výrobce, které jej nabízejí. Troufnu si také říci, že se jedná o důležitější karoserii než u standardního hatchbacku. Takové kombi by mělo být v prvé řadě hlavně prostorné. I tyto požadavky opět hrají Astře do karet. Kromě výrazné odtučňovací kůry si Opel dal také záležet na vnitřním prostoru, a to hlavně na zadních sedadlech. Na představení zástupci automobilky opěvovali mimo zvětšení vnitřního prostoru také zmenšení vnějších rozměrů u hatchbacku a jen mírného zvětšení (asi 4mm) u ST. U rodinného kombi nás ale zajímá i velikost zavazadlového prostoru. 500l u předchozí generace bylo určitě solidním základem, nová generace přichází ale s lehkým nárůstem, nový model má základní objem zavazadlového prostoru 540l. V prostoru pro naše zavazadla ještě na chvilku zůstanu. Opel nabízí ještě jedno chytré řešení, které si inženýři z Rüsselsheimu propůjčili akorát ze starších Aster a současné Zafiry. Jedná se o zadní příplatková sedadla dělená v poměru 40:20:40. Prostor vzniklý po sklopení prostředního sedadla představuje ideální možnost k uložení našich lyží či jiných delších zavazadel.

 

Stejný základ včetně nových prvků

Astra ST vyjíždí na stejném základu, má stejný podvozek a stejné technologie jako hatchback. Pro nás se ale s příchodem nové karoserie objevuje také několik nových prvků. Tím nejvýraznějším je dle mého názoru příchod vrcholné dieselové motorizace 1.6 BiTurbo CDTI, která dosahuje výkonu 118kW a 350Nm. To jsou určitě zajímavé hodnoty, avšak ničím zas tak výrazné oproti konkurenci. Důležitá je hodnota kombinované spotřeby 4,1l/100km a emise 108g/km.  K zahození není ani hodnota zrychlení z 0-100km/h, které je na úrovni 8,6s. Už kdysi jsem se nechal slyšet, že ideální volbou do nové Astry je dieselová 1.6 CDTI, tehdy jsem mluvil o verzi se 100kW. Výkonově by mě osobně stačila, spotřebou se umím reálně přiblížit i udávaným 4l/100km, což je skvělá hodnota. Na scénu ale společně s nejsilnější variantou v dieselu i benzínu přichází úplně jiná technologie, kvůli které bych přemýšlel o příplatku. Ve videotestu jsem se zmiňoval, že Astra přišla o wattův přímovod na zadní nápravě, což neplatí až tak doslova. Právě u nejsilnějších variant ho totiž dostanete. Ani v nejmenším nechci tvrdit, že základní podvozek Astry je špatnou volbou. Je nastaven spíše komfortněji a nikoliv do sportovna. S lepší zadní nápravou ale dostanete o něco lepší jistotu, stabilitu i klid při rychlejších průjezdech. V budoucnu zákazníkům má být umožněno připlatit si za wattův přímovod v rámci sportovního paketu i pro slabší motorizace, tak doufejme, že se sliby vyplní.

 

Sports Tourer: lepší než kdy dřív

Minulá generace byla dobrým autem. Nabízela příjemné jízdní zážitky, solidní komfort a zavazadlový prostor. Měla však své neduhy, za ty největší bych jmenoval vyšší hmotnost, malý prostor pro posádku a nespočet tlačítek na palubní desce. V nové generaci se výrobce vypořádal s většinou nevýhod, výhody si ponechal a některé prvky vylepšil. Možná v tuto chvíli lehce přeháním, ale kdo by namítal, tak se může podívat na výsledky ankety Evropské auto roku. Toto ocenění se rozhodně zadarmo nedává, takže se nezbývá než těšit na praktický test klíčových vlastností rodinného kombi.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..