Rozhovor: Craig Breen na Tour de Corse (vše na dobré cestě)

Rozhovor: Craig Breen na Tour de Corse (vše na dobré cestě)

Autor: Pavel Novotný · Fotografie: Pavel Novotný

Dělat rozhovor s nějakou hvězdou je  sen každého redaktora a je asi jedno, v jakém oboru ona známá osobnost získala svou popularitu. Rozhovor s mistrem světa juniorské WRC (SWRC) pro mě v roce 2015 byl něco jako splněný sen. Dneska tu sice stojíme oba v dosti jiné pozici, ale přeci jen se znovu setkáváme. Před Tour de Corse jsme na pár minut zastavili k přátelskému rozhovoru kromě Krise Meeka i jeho stájového kolegu Craiga Breena. Za ty necelé dva roky od Barum Rally, kde jsme se potkali poprvé, Craig změnil kategorii, značku, auto, možná malinko „dospěl“ a povyskočil. Jak se mu jezdí s novým „WRCem“, jak se cítí u nové značky, co pro něj znamená mistrovství světa v nejvyšší kategorii a jak vnímá své výsledky? Mimo jiné odpovědi právě na tyto otázky nás zajímali.

 

Skok do WRC: je opravdu tak velký?

Právě protože jsme se měli možnost poprvé s Craigem potkat na českém nej, Barum Czech Rally, nemohli jsme se Craiga nezeptat na rozdíly mezi „Evropou a světem“. Mimo jiné už před lety si velice tento irský jezdec chválil české prostředí a atmosféru při závodech, dnes srovnání doplňuje takto: „Určitě tu jsou nějaké věci podobné, ale tady je to asi ještě víc o soupeření. Cesty jsou rozbitější. Na Barumku vzpomínám hrozně rád, atmosféra byla skvělá a na těch pár mokrých/kluzkých míst, které nás dokázaly rozhodit, můžeme zapomenout.“

 

Pojďme k autu: „plný potenciál ještě nevyužíváme, ale jsme na dobré cestě“

I Krise jsme se ptali, jak vnímá vývoj auta. Asi nemusíme připomínat, že snad pro každý tým bylo postavení na start prvních závodů WRC poměrně těžké. Nejinak tomu bylo i u Citroenu. Kris už ale vyhrál v Mexiku a ony porodní bolesti nové C3 WRC se zdají být zažehnány. Vývoj ale asi úplně jednoduchý nebyl: „Ano, určitě jsme na dobré cestě. Výsledky to dokazují. Já osobně jsem toho v C3 ještě tolik nenajezdil, obzvláště ne na asfaltu. Máme určitě dobrou pozici, ale plný potenciál auta ještě stále nevyužíváme. Nemůžeme ale opomenout ten velký rozdíl mezi autem, které tu vidíte teď a se kterým jsme startovali na Monte nebo ve Švédsku. Každopádně tahle cesta je určitě správná.“

 

Co tým? I ve WRC jedna velká rodina a přátelská atmosféra.?

Jezdecké výkony kromě všech dalších aspektů mohou být ovlivněny i atmosférou v týmu. I Craig má své týmové kolegy. Třeba takový Kris Meeke může být sice o něco zkušenějším kolegou, ale i nepříjemným soupeřem. Jak to vnímá Craig Breen? „Všichni pracujeme opravdu hodně, abychom splnili filozofii Citroenu. Našim úkolem je i sdílet informace a pracovat jako tým. Samozřejmě Kris je o něco zkušenější než já a Stephane. Myslím, že se snažíme vzít si od něj tolik, kolik jen můžeme. Myslím, že máme opravdu skvělou atmosféru a také skvělé místo k práci. Možná je to až opravdu pozoruhodné, kolik se od něj můžeme naučit,“ nezapomíná s úsměvem a nadšením oplývat pozitivy svůj tým.

 

Tour de Corse: „převážně asfalt a ten mám já radši“

Dnes jsme ale na Korsice, čtvrté zastávce letošního WRC. Jaké jsou tratě a jak je vnímají jezdci, to nás také zajímalo. Craig má prý radši asfalt, tak se pojďme podívat na jeho názor. „Opravdu hodně preferuji asfalt. Je to asi i větší zábava jezdit na asfaltu, víc si to s autem užiju. Korsika je navíc mou oblíbenou destinací. Cesty jsou hodně podobné těm u nás doma v Irsku. Musíte zde navíc hodně tlačit na pilu a to mě baví. Hodně si to tu užívám.“ Ostatně podobně hodnotil Craig i Barumku. Že by tedy šlo usuzovat, že Barumka je dost podobná Korsice? Možná ano, ale opravdu jen hodně vzdáleně. Převýšení bude jiné a hlavně vzdálenosti úplně jinde. Připomeňme si jen, že první dva závodní dny mají 120 a 130 ostrých kilometrů, což je opravdu pořádná porce.

 

Skok od SWRC, přes 208 T16 a DS3 WRC do C3 WRC

Craig Breen jako osoba v rally je známa od roku 2009. Počátky můžeme spojit s Peugeot Rally Academy, přes vítězství v SWRC v roce 2012, což je prozatím asi ten největší úspěch v jeho kariéře. Na Barumce 2015 startoval s vozem Peugeot 208 T16 v rámci mistrovství Evropy. Od loňského roku je součástí týmu Citroen Total Abu Dhabi WRT a letos startuje s novým „monstrem“ v podání C3 WRC. Jak svůj přechod nebo spíše vývoj přes všechny šampionáty a vozy vnímá? „Je to úplně něco jiného (v Peugeotu několik evropských šampionátů a tady na WRC). Každý ví, jak těžké to s autem bylo (208 T16) a já se podílel na jejím vývoji. Ukázali jsme velké nasazení a vývoj. Když jsme dorazili sem loni, bylo to zase něco úplně jiného. WRC je o dost rychlejší, lépe funguje a zároveň tak neodpustí žádnou chybu. I na ní jsem si musel zvykat, ale myslím, že to vypadá celkem dobře. Sžíváme se.“

 

Tour de Corse za námi: posádka Craig Breen/Martin Scott o 0,1s pátá

Craiga jsme sice zpovídali ještě před začátkem, ale až s odstupem času je možné si porovnat jeho ambice a názory s výsledkem na letošní Tour de Corse. Mimochodem právě jeho startovní číslo 8 se dostalo do cíle jako vůbec první Citroen (Kris musel v sobotu kvůli problémům s motorem odstoupit z vedoucí pozice). Celkově ztratila Craigova C3 na vedoucího Neuvilla 1 minutu a 9,7 vteřiny. Trochu smutně se navíc musí koukat na Latvalu, jež se díky výsledkům poslední RZ dokázal s Toyotou posunout před první Citroen a porazit jej o pouhou jednu desetinu! I takhle vypadají letošní WRC – hodně vyrovnaně. Pokud bychom mohli shrnout naše dojmy z obou rozhovorů, rozhodně jsme nadšeni z pozitivního postoje, velkého nadšení a úsměvů na tváři obou jezdců. Je vidět, že se v Citroenu pracuje opravdu dobře a pokud se týmu podaří udržet současnou vzestupnou tendenci ve vývoji C3 WRC, určitě mají na dalších zastávkách mistrovství světa velkou šanci uspět. Držíme palce!

 

Pavel Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..