Rok 2024 v autech: Regulace, rekordy a nástup Číny – co přinese 2025?
Autor: Jakub Vodička · Fotografie: Dongfeng Motor CorporationKlimatologové přinesli opět zprávu, že loňský rok byl nejteplejší v historii a predikce pro letošní rok jsou podobné. Boj za odvrácení klimatické změny běží naplno i přes odstoupení USA od Pařížské dohody. Evropský automobilový průmysl ztěžka snáší čím dál drakoničtější omezení, přestože se mnozí nově zvolení europoslanci snaží prosadit revizi green dealu. Nic naplat, bude horko…
Koncern Volkswagen pod tíhou omezení a pokut oznámil, že zvažuje uzavření tří továren na starém kontinentu. Okamžitě se jako jestřábi kolem začali točit čínští investoři a bude horko i na domácím trhu. Co všechno ale přinese rok 2025? Můžeme snad očekávat i nějaký alespoň lehce pozitivní vývoj pro nás, běžné spotřebitele a řidiče anebo bude už jen hůř?
Výběr ze statistik Svazu Dovozců Automobilů
A co dalšího přinesl loňský rok na našem automobilovém trhu? Troufnu si říct, že několik překvapení. Nejvíce se asi počátkem ledna slavilo v Toyotě, která se poprvé stala importérem číslo 1 s prodanými téměř 22 000 kusy. Také Volvo dosáhlo na svůj rekord s 5 025 vozy, což je jen o pár kusů méně než mainstreamové značky jako Peugeot, Renault nebo Ford. Za tento výsledek určitě vděčí dvěma faktorům – doprodeji dieselových XC 90 a úspěšnou EX 30, která těžila z dotací na elektromobily pro podnikatele. Rekordní rok to byl také pro značku MG, která zaregistrovala 4 101 vozidel. Celý trh se pomalu vzpamatovává z covidových let. Celkem se zaregistrovalo 231 600 aut, což je oproti roku 2023 asi o 10 000 kusů více. Bohužel náš stále autopark stárne. Průměrné stáří se posunulo z předloňských 16,21 roku na 16,48. Na našich silnicích se aktuálně pohybuje 6,7 milionu vozidel. Před 10 lety to bylo o 1,56 milionu méně a v roce 2011 jen 4,6 milionu, tedy o 2,1 milionu méně vozidel než dnes. To asi právě odpoví na otázku, proč není večer na kdejakém sídlišti možné zaparkovat.
Elektromobily a jejich reálný dopad
Reálný dojezd elektromobilů: Testy ukazují, že skutečný dojezd elektromobilů často zaostává za oficiálními údaji výrobce. Například studie rakouského motoristického sdružení ÖAMTC zjistila průměrnou odchylku kolem 11 %. Tento rozdíl může ovlivnit rozhodování spotřebitelů při výběru vozidla.
Nové modely a technologické inovace
Připravované modely: Automobilky plánují uvést na trh nové modely s pokročilými technologiemi. Například Volkswagen připravuje model ID.2all, který má být cenově dostupným elektromobilem pro širší veřejnost. Očekává se také uvedení nových generací populárních modelů, jako je Škoda Superb nebo BMW řady 3.
Technologické inovace: Výrobci se zaměřují na zlepšení efektivity baterií, rychlosti nabíjení a integraci pokročilých asistenčních systémů. Tyto inovace mají za cíl zvýšit atraktivitu elektromobilů a usnadnit jejich přijetí na trhu.
Na hřiště míří další hráči – kteří to jsou a co mohou přinést?
Ještě před Vánoci se pochlubila svými plány čínská automobilka Chery. Velmi brzy uvidíme na našich silnicích značky jako OMODA nebo JAECOO. Ambice této značky jsou přinejmenším velkorysé. Do konce letošního roku plánuje otevřít 18 poboček a do 3 let plánuje zaplavit český trh více jak 11 000 vozidly, což by při současném stavu trhu znamenalo 5. místo celkově a 4. z importovaných značek.
Minulý týden ohlásila další automobilka s čínskými kořeny vstup na trh. Pod značkou DR Automobiles se budou u nás prodávat vozy DR, EVO, SPORTEQUIPE a ICH-X. Auta skládaná z čínských komponentů vznikají v továrně ve střední Itálii. Na tamějším trhu značka zaznamenala velký úspěch a s registracemi více jak 32 000 vozidel za rok předčila tradiční výrobce, jako je třeba Alfa Romeo, Volvo nebo aktuálně populární Tesla. Český importér Agrotec volí v prodeji značky netradiční strategii a to, že bude prodávat auta výhradně ve svých prodejnách. Prodej zahajuje zatím v Břeclavi a domácích Hustopečích. Na Slovensku pak v Bratislavě a Nitře. Do konce roku plánují otevřít u nás i na Slovensku celkem 11 poboček. Za zmínku také stojí to, že auta jsou pevně nakonfigurována a za nic se nepřiplácí, ani za metalízu. Prostě stačí vybrat model a barvu… A máte to sakumprásk, jak hlásá oficiální web.
Nedávno a celkem v tichosti byl otevřen autosalon BAIC v Dolních Počernicích. Letmý pohled do portfolia značky svědčí, že i s nimi se bude muset počítat. V celku agresivními cenami se připomenul v prosinci také DONGFENG, když nabízel na vozy ve svém portfoliu 75 000 Kč slevu. A luxusní Voyah, o kterém jsme psali nedávno, pořídíte se slevou neuvěřitelných 700 000 Kč.
Na silnicích občas potkáme další Italsko-čínský produkt SWM. Zatím se 4 modely a 9 pobočkami dosáhli loni na 38 registrací. To zatím není žádné závratné číslo, ale určitě u toho nezůstane.
Když se dva perou, třetí se směje…
Co dodat, tradiční výrobce nečekají jednoduché časy. Mají před sebou těžký boj s novou konkurencí, která není tolik svázaná pravidly a zaběhlými zvyklostmi. Konkurencí, která dokáže udělat facelift i za několik týdnů a nový model za méně než polovinu obvyklé doby. Naopak zákazník bude mít z čeho vybírat, protože nově příchozí modely a značky se nemají za co stydět a drží krok s těmi tradičními. Bude to jen o tom, jestli zákazníci před nákupem hodí předsudky za hlavu a vyberou si kvalitní a vybavená auta méně známých značek, či dají předost tradici, za kterou si připlatí…
Možné ekonomické dopady na trh
Poptávka po nových vozech: V roce 2024 registrace nových automobilů v Evropě vzrostly jen o 0,9 % na 13 milionů jednotek, zatímco prodeje plně elektrických vozidel klesly o 1,3 %. Tento trend naznačuje možnou saturaci trhu a potřebu nových strategií pro oživení poptávky.
Ekonomické výzvy: Rostoucí ceny vozidel a životní náklady mohou ovlivnit ochotu spotřebitelů investovat do nových automobilů. Automobilky tak mohou čelit tlaku na snižování cen nebo nabízení výhodnějších financování, aby udržely prodeje na stabilní úrovni.
Reálné dopady na běžné zákazníky – v určitém ohledu bude přeci jen levněji…
V roce 2025 vstoupí v platnost přísnější emisní limity pro automobilky působící na evropském trhu. Nový průměrný limit emisí CO₂ na flotilu vozidel bude snížen na 93,6 gramů na kilometr. Za každý gram CO₂ nad tento limit hrozí automobilkám pokuta ve výši 95 eur za každý prodaný vůz.
Tato opatření mohou mít zásadní ekonomický dopad na výrobce automobilů. Například v roce 2020 některé automobilky zaplatily na pokutách za nesplnění emisních cílů až 510 milionů eur. Očekává se, že s přísnějšími limity v roce 2025 mohou být tyto částky ještě vyšší, což může výrazně ovlivnit ziskovost společností.
V reakci na hrozbu vysokých pokut se automobilky snaží snižovat průměrné emise svých flotil. Jedním z klíčových kroků je podpora prodeje elektromobilů, které mají nulové emise CO₂. Někteří výrobci zvažují dotování cen elektromobilů, aby je cenově přiblížili vozům se spalovacími motory a tím zvýšili jejich atraktivitu pro zákazníky. S ohledem na emisní pokuty a tlak na snížení flotilových emisí lze očekávat, že ceny elektromobilů budou v roce 2025 nadále klesat. Výrobci budou pravděpodobně dotovat elektromobily, aby zvýšili jejich prodej a vyhnuli se vysokým pokutám. Zároveň se očekává další pokles výrobních nákladů díky levnějším bateriím a škálování produkce. Naproti tomu ceny vozů se spalovacími motory budou spíše stagnovat nebo mírně růst, zejména kvůli nákladům na splnění přísnějších emisních standardů. Rozdíl mezi cenami elektromobilů a spalovacích aut se tak postupně sníží, což by mohlo podpořit větší zájem zákazníků o elektrická vozidla.
Navzdory těmto snahám čelí automobilky výzvám spojeným s rostoucí konkurencí ze strany čínských výrobců elektromobilů a klesajícími prodeji elektrických vozidel v Evropě. Někteří evropští výrobci, jako například Volkswagen, mohou být nuceni vynaložit stovky milionů eur na nákup emisních kreditů od čínských konkurentů, aby splnili nové emisní normy.
Výzvy a možná revize emisních pravidel
Kvůli dopadům těchto opatření někteří představitelé automobilového průmyslu a politici, včetně německého kancléře Olafa Scholze, vyzývají Evropskou unii k přehodnocení plánovaných pokut za nesplnění emisních limitů. Tvrdí, že by tyto prostředky mohly být lépe využity k podpoře přechodu na elektromobilitu.
Celkově lze očekávat, že zpřísnění emisních limitů v roce 2025 bude mít významný dopad na strategii a ekonomiku automobilových výrobců, kteří budou muset hledat efektivní způsoby, jak snížit emise svých vozidel a zároveň zůstat konkurenceschopní na trhu.
Jakub Vodička