Redakční Peugeot 2008: platí na něj heslo Motorvize?
Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr BahenskýNaším redakčním mottem je svět aut očima mladých lidí. S redakčním vozem, který nám na krásných 9 měsíců propůjčil český importér značky Peugeot, se přátelíme již přes několik měsíců a vy jste se mohli setkat s několika články i videovýstupy. Určitě už máte jisté povědomí o dojmech celého týmu k vozidlu. Věřím, že jste si už udělali určité představy o jízdním projevu daného auta. K dnešnímu článku jsem si auto převzal já, ale protože spolu máme ještě nějaký čas na pár výstupů, rozhodl jsem, že budu cílit někam jinam. Chtěl bych zjistit, zda by se auto hodilo mladému motoristickému nadšenci. Na polepech můžete vidět mnoho nápisů „svět aut očima mladých lidí“, teď už se jen ptám, jestli se opravdu jedná o teenagerovský sen?
Začneme vzhledem: Zde asi tolik nezapůsobí nebo ano?
Už na začátku bych chtěl upozornit, že se jedná spíše o subjektivní názor. Rozhodně se snažím v článkách být objektivní, ale dnes bych se vámi rád podělil o svůj čistě soukromý pohled. Když začneme zvenku, auto nepůsobí nikterak výjimečně. Vlastně zde si dovolím poznámku, že díky pruhům jsme dokázali 2008 zviditelnit a mírně se dere ven z davu, právě proto, že ani my nechceme být zapadlí v davu lidí. Chceme se odlišit. Pruhy dodaly šmrnc. S běžnými auty ale spíše půjdete s davem a nebudete tolik vidět. Pro někoho dobře, někdo půjde v našich stopách. Pojďme přesedlat do vozu. Zde asi nemám co dodat. Jednoduchost provedení mě vyloženě chytla za srdce a mnohdy na mě dolehne „Wau efekt“. Ten nastává, když z nejmenovaných aut přesednete do Peugeota a říkáte si: „Ten interiér… Tohle mě baví!“. Jako běžný uživatel oceňuji menší volant a s ním přiměřené množství ovládacích tlačítek na středovém panelu. Pokud patříte k majiteli iPhone, i zde přichází řada na vás – možnost sdílet obrazovku prostřednictvím CarPlay. Například já přes mobil využívám navigace, která mi nepřijde ve vestavěných systémech na takové úrovni.
Auto na dlouhé nebo krátké cesty?
Řekl bych, že se s autem můžete vydat na libovolně dlouhé cesty. Já jsem se převážně dopravoval na kratší vzdáleností. Během celého našeho společného týdne jsem se ale vydal i na delší trať, na které jsem si ověřil, že bych se klidně nebál využít dálniční úsek a užil si tak rychlejší jízdu. Pokud ovšem chcete znát přesnější variantu, auto se více hodí do města. Působí zde více cílevědomě než na rychlostních silnicích. Bylo by dobré tedy přiblížit motorizaci. Ty z vás, kteří náš vůz nemáte příliš nastudovaný, jedná se o benzínovou 1.2 s automatem, i proto bych auto více volil do městského provozu. Auto sice nemá takový rejd jako její mladší ségra 3008, přesto využívá své velikostní výhody (je menší), a proto by neměl být žádný problém fungovat i ve městě. Co mé komentáře v tomto odstavci znamenají pro kontext tohoto článku? Tentokrát nemůžu hodnotit. V tomto ohledu se mladiství dělí na dvě skupiny. Ti, kteří rádi cestují na delší cesty (pro ně bych volil jiné a možná i dieselové auto), další, jenž se pohybují po městě by o 2008 mohli uvažovat a v neposlední řadě – sváteční řidiči – ti by určitě ocenili automatickou převodovku a poměrně pohodlné a byli by rádi za takové pohodlné a bezpečné auto, se kterým se nebudou bát.
Spotřeba a celkové náklady? Zde je jasná jednička!
Asi nejdůležitější faktor, na který náctiletí nejvíce pohlížejí, jsou finanční ukazatele. Naše auto se sice pohybuje s cenovkou okolo půl milionu, ale zde by mohla pomoci podpora od rodiny. Vyšší pořizovací náklady vám sice nemusí vykouzlit úsměv na rtech, cítit lépe se ale budete na čerpací stanici. Spotřeba pohybující se okolo 6 -6,5 litrech je dle mého na hodně dobré úrovni. Zde vám vaše peněženka poděkuje a vy budete vděční i svým „sponzorům“, kteří se podíleli na koupi nového vozu. Počítejme navíc, že uvedená cenovka je spíše stropní hranicí, naše specifikace je lidsky řečeno pořádně „nabušená“ a pod kapotou šlape nejsilnější benzín s příplatkovým automatem. Při rozumnější volbě počítejme s cenou klidně pod 400 tisíc, což už v ohledu konkurence není rozhodně špatné.
Konečný rozsudek: Proč by ne?
Při psaní článku jsem si mnohdy říkal, že bych si dokázal představit každý den startovat právě naší bílou krásku. Je zde hodně kladů, jakými může být spotřeba, pohodlí na palubě a jednoduchost, ve které se samozřejmě skrývá ona francouzská krása. Na druhou stranu si říkám, že někteří hledají právě tu odlišnost, ke které nestačí jen pruhy. Pokud jimi jste, budete jen smutně hledět na jiná netradiční auta. Přeci jenom se stále jedná o vaše rozhodnutí, do kterého vám žádný redaktor nemůže mluvit, ale jedno slíbit můžu. Budete se sice občas cítit „obyčejně“. Někdy budete chtít více výkonu, ale pak si řeknete: „Mít rád je někdy více než milovat.“
Petr Bahenský
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.