Rally Bohemia 2015: Potvrdil očekávání 42. Ročník slavné „Bohemky“?

Rally Bohemia 2015: Potvrdil očekávání 42. Ročník slavné „Bohemky“?

V pozvánce jsme psali o rekordních 216 startujících posádkách. Pro nás diváky určitě skvělá zpráva a takové možná trochu lákadlo i pro ty méně znalé, aby se vážně přišli podívat alespoň na jednu z městských zkoušek. Z druhé strany, ale obrovská komplikace pro všechny pořadatele. Ať už se jednalo o nátlak v servisu, bezpečnost na trati či časovou koordinaci však musíme vzdát všem činovníkům hold a poděkovat jim za jejich práci. Vlastně tým Motorvize.cz musí poděkovat ještě jednou. Máme na mysli velký dík za možnost vystavovat u vjezdu do servisu tak, abychom byli co nejblíže Vám, všem návštěvníkům a nadšencům světa rally.

 

Časový harmonogram a rychlostní zkoušky (RZ)

Musím se však pozastavit nad jedním, pro mě nepřehlédnutelným zklamáním. Oni jsou vlastně dvě, ale já si je dovolím spojit dohromady, k oběma nám navíc stačí nahlédnout pouze do jednoho dokumentu, časového harmonogramu. Tím asi nejzásadnějším je počet „ostrých“ kilometrů, který byl letos stanoven na 151,65. V normálních případech bychom asi mohli být spokojeni, ale u Bohemky je to prostě málo. Ani bych si nižší hodnoty nevšiml, kdyby mě na ní jeden z našich nejlepších závodních jezdců v servisní zóně neupozornil, a tak jsem nelenil a hledal si podklady. V minulém roce byla sice ještě o jeden kilometr kratší, ale například v ročníku 2009 bylo ostrých kilometrů dokonce 221,6! To je až o podstatných 46% více. Celé to chápu jako stále zvyšující se požadavky na bezpečnost zejména diváků a také nevoli místního obyvatelstva k uzavírkám díky pořádání takového podniku, takže se asi nelze úplně zlobit na pořadatele. Co, ale upřímně stále nechápu je největší změna v programu. Asi každý si všiml, že první RZ dříve připadala na páteční odpoledne nebo podvečer chcete-li. V letošním roce sice oficiální start rally připadal na pátek, takže jsme se mohli kouknout na krásný shakedown už v pátek, ale první RZ byla pro nás přichystána až na sobotní odpoledne, konkrétně na 14:15. Konec první etapy znamenal dojetí prvního vozidla RZ, která měla start v 21:42, zase o něco dříve než končila v předešlých ročnících. Každý by tedy samozřejmě očekával dlouhou druhou etapu, ale ani ta nepřišla. Nedělní druhá část začínala v 9:38 a oficiálně končila pro prvního závodníka po 14:01. Celkově se tak dalo stíhat vidět okolo 5 průjezdů v sobotu a 3 v neděli. My jsme stihli úctyhodných 5 i díky naprosto nekompromisním policistům, ale o jejich činnosti až později.

 

Městské tratě – tradiční Bondy a Staroměstská

Stále větší popularitě se postupně doznává městským RZ. Já musím jen přikyvovat, že zcela chápu. Bezpečnost na nich je jednodušší zabezpečit, divácky jsou daleko atraktivnější a pro jezdce teoreticky i také méně náročné z hlediska délky a tak i snadnější práce pro navigátora. Nám novinářům či fotografům dává pak lepší příležitosti k pohybu u trati a pro pořizování kvalitních fotek. Možná se ale z jednoho úhlu pohledu jedná i o zklamání. Mám na mysli pohled ze vzpomínek, kdy se jelo okolo 250 kilometrů RZ, na kterých se opravdu poznali dovednosti řidiče, jednalo se o zátěžové zkoušky jeho psychiky i auta. Přeci jenom doba jde dál a rally s ní. Oni vlastně všechny tratě jsou o kousek kratší. Bzí o 4km, Vinec o necelý kilometr, ale zejména Sychrov byl letos kratší až o 9 a věřte nebo ne pro jezdce je 19 a 28 kilometrů opravdu velký rozdíl v tlaku.

 

Přejíždění

Co se dle mého názoru zlepšilo a za co jsem opravdu rád, byla kupodivu větší možnost přejíždění mezi jednotlivými stanovišti nebo alespoň poměr mezi celkovými zkouškami (12) a těmi, které jsme viděli (5). Téměř polovina průjezdů shlédnuta, a to se dalo zvládnout více. Bravo!

 

A jak bylo na trati?

Obecně vždy platilo, že nejlepší pohledy slibovali první vozy a pak pár „srdcařů“ na konci. My osobně poslední dobou vnímáme občas jakýsi strach jezdců jet naplno a riskovat, že zničí auto či si sáhnou na zdraví, a tak nejlepší podívanou stejně pořád nabízejí tovární vozy Škoda auto, v podstatě tovární tým Eurooil-Invelt s ve světě naprosto ojedinělým vozem Mini John Cooper a pár dalších nadšenců. Letos byla lákadlem i ex-tovární vozidla typu Peugeot 206 WRC se zkušenou posádkou ve složení Vojtěch Štěpán, Ernst Michal nebo Ford Focus WRC ve složení Dohnal Jan, Venclík Jakub, jejich umístění bylo po chybě Esapekka Lappiho a následném defektu téměř jisté. Škoda jen, že Dohnal musel kvůli technickým problémům přímo v servisu odstoupit. Jemu konkrétně musíme poděkovat za zřejmě nejlepší záběr, který jsme pořídili na nedělním Vinci. Během víkendu na nás navíc čekalo několik dalších zpestření. Jedním z nich bylo vložení Opel Acam Cupu do Rally Bohemia, jehož součástí původně vůbec být neměl. I tyto malé autíčka nám opět přichystali hezkou podívanou. No, až na pohled hrozivě vypadajícího karambolu Radka Hůly hned po startu úvodní městské trati Bondy. Naštěstí se nikomu nic nestalo a auto to odneslo jen utrženou zadní nápravou. Ohledně průjezdů bych chtěl ještě zmínit některá jména a vozy, které už nejsou tolik vidět, ale umí nám zaručit také mnoho zajímavých a krásných průjezdů. Méně známou postavou je Luboš Picek, který z jeho Škody Fabie 1. generace ždíme opravdu všechno nebo třeba krásné průjezdy s ještě krásnějším vozem, který nemá konkurenci slibuje posádka Martin Rada s Jaroslavem Jugasem na Alfa Romeo 147. Toto startovní číslo (58) se dokázalo umístit na celkovém 33. místě a 1. Místě ve své kategorii. Takovou stálicí na pomyslném žebříčků diváckých zážitků může být kouzelník ŽITO –X-. V Čechách zklamáním jsou pořád bohužel posádky nových a ve světě skvělých Porsche 997 GT3, jež první z nich se umístil pouhých 5 míst před zmiňovanou posádkou s vozem Alfa Romeo s troufám si říct zhruba polovinou koňských sil.

 

Bezpečnost: Pozitivum nebo jen komplikace.?

O bezpečnosti snad mluvím úplně v každém článku o Rally a možná i o jakékoliv jiné akci z motorsportu. Za bezpečnost na trati a tak tedy asi nejvíce za činnost dozoru a komisařů přímo na trati musím dát jednoznačnou jedničku. Na diváky byli všichni poměrně přísní a ani zde asi nebylo vůbec co vytknout. Velké mínus musím udělit za situaci, která se mi stala už několikrát a na letošní Bohemce znovu. Ve výsledkovém systému se najednou objeví poznámka v překladu ve znění: RZ zrušena, kvůli překročení předepsaného limitu průměrné rychlosti na trati. Upřímně nechápu, kdo tyhle limity vymýšlí, jaký je jejich důvod a proč v tomto případě nebyla trať upravena použitím například zpomalovacího retardéru tak, aby limity splnila. Divákům to prostě přinese jen starosti s přesouváním a jezdcům propadnutí části startovného. Platím si přeci za to, abych odjel co nejvíce kilometrů a pak kvůli jednomu nařízení o pár z nich přijdu?! Tou druhou je pro mě opravdu jinak nenazvatelný problém než demence některých policistů dohlížející na bezpečnost u trati. Jako novinář mám možnost zaparkovat díky speciální přístupové nálepce, co nejblíže k trati. Každý takový je samozřejmě obeznámen se systémem parkování a zejména s nutností zanechání dostatečného prostoru pro průjezd záchranného vozidla. Opravdu pak nerozumím, proč pak někdo má chuť dělat nepříjemnosti a nechat i vozidlo s označením MÉDIA/PRESS stát kilometr od trati a znemožnit nám tak úplné sledování jednotlivých průjezdů. Zkrátka doufejte, že nenarazíte na někoho, kdo má blbý den.

 

Výsledky a závěr

Jak už tak bývá zvykem, celému závodnímu víkendu jednoznačně dominovala Škoda Auto s jejím továrním týmem. První místo obhájila posádka Jan Kopecký, Pavel Dresler, kteří s novým vozem Fabia R5 ujeli druhému Václavu Pechovi o celých 51 vteřin. Třetí pak dle předchozí zmíňky skončil Štěpán Vojtech s Michalem Ernstem v krásném zlatém voze Peugeot 206 WRC. Druhý tovární vůz bohužel kvůli sobotnímu defektu skončil až 4., nakonec však před pátým Valouškem, který musí být ale hodně zklamaný. V posledních 2 zkouškách příšel o 2 pozice. Celkově je potřeba kladně zhodnotit dominanci škodovky, na prvních 5ti příčkách mít 3 vozy, prostě skvělé. A hodnocení celé Rally? Až na pár drobností, ze kterých se můžou všichni jmenovaní poučit, velmi pozitivní. Musím uznat, že navzdory mým dlouholetým zkušenostem z oblasti motorsportu se jednalo o jeden z nejhezčích víkendů v mém životě. Nemohu v tuto chvíli přesně specifikovat, jaký je ten pravý důvod, ale celou akcí mě doprovázelo spoustu emotivních chvil, při kterých si člověk i dlouholetý znalec uvědomí, jak moc je Bohemka, závodní týmy, moderní technologie, rally obecně a i bezpečnost při ní extrémně důležitá nejen pro nás automobilové nadšence, ale i pro celý automobilový průmysl.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..