První jízdy s Karoqem: menší a levnější neznamená horší

První jízdy s Karoqem: menší a levnější neznamená horší

Před pár dny jsme měli možnost jako jedni z prvních usednout za volant nové Škody Karoq. Není tajností, že je nový crossover z Mladé Boleslavi sesterským modelem Seatu Ateca. Přemýšlíte, proč jsem tyhle dvě auta neoznačil přímo za dvojčata? To zjistíte až v průběhu tohohle článku. Už jen destinace prvních jízdních seznámení, v této době pořád ještě hřejivá Sicílie, nasvědčuje důležitosti tohohle auta z pohledu Škodovka. Nic nebylo ponecháno náhodě. Někteří z nás se dokonce nechali slyšet, že by Karoq měl být nejdůležitějším SUV pro českou automobilku a možná to není jen díky své třídě (a kompaktnosti), ale i díky technickým vlastnostem. Tak už nezdržujme a pojďme se mu podívat na zoubek.

 

Ateca se nezapře, změn je ale hodně… První dojem? Pozitivní!

Poodhalím vám hned na začátku tohoto odstavce další veřejné tajemství. Jsou jím tři kouzelná písmena – M, Q, B, která při svém spojení představují jedno z klíčových technických řešení (alespoň z pohledu ekonomického). Jedná se o podvozkovou platformu koncernu VW, jež v poslední době používá většina řekněme konvenčních automobilů. Vyhýbají se jí zatím jen prémiové automobily, jako je VW Touareg a Audi od A4 výš. Kouzlem je, že jde o modulární podvozkovou platformu, kterou můžou sdílet i zdánlivě velmi odlišná auta. Na druhou stranu jim ale jistou příbuznost upřít nemůžete. Karoq a Ateca mají MQB ve stejné modulaci, jejich rozměry se tak příliš neliší. To vás možná ale tolik nezajímá, proto se omlouvám za krátkou odbočku.

Pojďme na ten design. Přeci jen při prvním pohledu nás ani tolik nezajímá motor, jako vzhled, jež v nás zanechá pozitivní, rozporuplné nebo negativní pocity. Ano, v tuto chvíli bych měl nechat hodnocení pouze a jenom na vás. Obrázek si můžete udělat už z našich fotek, které jsme za zhruba jeden den s Karoqem stihli pořídit. Pokud chcete slyšet můj osobní pocit, tak mně nezbývá než se přiklonit k první jmenované variantě – budu pozitivní. U Škodovek poslední dobou zcela soukromě mívám problémy s barvami. Je snad jen jedna jediná, kterou si umím představit na každém modelu a nebudu se za ní stydět – bílá. To platí i pro Karoqa. Pojďme si paletu barev ještě doplnit. Na nás čekala na letišti v Palermu rozsáhlá škála šedých, od nemetalické „základové“ šedé po bronzovou metalízu. Žádná z metalických variant mě neoslovila, auto je takové mdlé a nevýrazné, i když možná právě to je kolikrát klíčem k prodejnímu úspěchu. Po čase ježdění a hlavně focení jsem přišel na chuť už zmíněné základové šedé s označením „STEEL“. Párkrát už jsem se opakoval s větou: „To auto je šedé, mě jako šedá myš ale rozhodně nepřipadá.“ Ne, že bych si dovolil označovat Karoqa za sportovní auto, ke kterému by se tohle označení hodilo asi o něco lépe, nicméně věřím, že po zhlédnutí fotek právě s tímhle exemplářem mi dáte za pravdu. O tom, že je v hierarchii modelové řady Škoda umístěn Karoq přeci jen o něco níže než Kodiaq, svědči třeba i pásek LEDkového denního svícení, který je tady jen na spodní hraně světlometů. I zadní svítilny jsou o poznání menší, i přestože LED linka je zde protažena i na část pátých dveří.

 

Usedáme: příběh začíná

To hlavní, proč jsme na vyráželi na Sicílii, je zcela jasné. Všichni jsme se těšili na první zmačknutí klasického START/STOP tlačítka, abychom mohli vyrazit. Záměrně se svou prvotní volbou držím při zemi. Čeká mě sice nejdelší cesta, asi 150km do cílového hotelu, ale právě téhle zdánlivě jednoduché zatěžkávací zkoušce se chci postavit se základním dieselem, 1.6 TDI, jehož 115 koní konkrétně mě šlape pod kapotou v kombinaci se sedmistupňovým DSG a náhonem na přední kola. Vyjíždím z parkoviště a hned při prvních metrech přichází první překvapení, a to konkrétně pozitivní. Zkouším na kolegu klasický chyták: „Slyšíš to?“ a čekám odpověď otázkou tak, abych mohl odpovědět: „přeci to ticho.“ Můj kolega se však napálit nenechal a jen přikyvoval, že tahle práce by zasloužila jedničku. Příjemně na mě působí i interiér, což nebývá u mé osoby úplně zvykem. Ideální posaz za volantem nehledám příliš daleko. Úplný ideál sice nenajdu, daleko k němu ale nemám. Příjemná jsou mi i sedadla, která by sice zasloužila o něco delší sedák, nejhorší to však není a po 3 hodinách na tamějších silnicích mě záda rozhodně nebolela. Už se k tomu pomalu dostávám – jeli jste někdy na Sicílii po klasické silnici? Pokud ne, rozhodně vám se soukromým autem nedoporučuji hledat údajně mafiánské centrum, městečko Corleone. Všechny cesty vedou do Říma a všechny z Corleone, asi tak. Jedu 90 a najednou díra div, že kolo neupadne, přesně takhle bych se bál u Kodiaqa, co Kaqor? Úplně v pohodě. Podvozek zvládá tlumit nerovnosti příkladně a zároveň dovolí i poněkud ostřejší zacházení. Tady nastává čas pro představení jedné ze změn oproti Atece – Škodovka si podvozek ladila sama a je prostě jiný. Nám rozhodně sedí! Teď ale na chvilku zpět k motoru. 1.6ku je potřeba chápat jako opravdu notný naftový základ, spojit ji s DSG pak při sešlápnutí plynu na podlahu kolikrát představuje pocit líného tanku. Ani spotřebou nejsem nijak extra nadšen, po 3 hodinách vysedám s pouze průměrnými 6,5 l/100km. Po takové době byste si možná řekli: „Konečně jsem venku.“ My jsme si šli pouze rychle odpočinout, načerpat energii k jídlu a skočit na malý okamžik do moře.

 

Hlavní kouzlo až v podvečer: může být 1.5 lepší než už tak dobrá 1.4?

To, co mě upřímně zajímalo kromě auta jako celku úplně nejvíce, byla jednoznačně nová benzínová pohonná jednotka 1.5 TSI. Právě na ní přišla řada při mé poslední testovací jízdě, na kterou už vyrážím s pomalu zapadajícím sluncem v zádech. Abych osvětlil svůj nadpis, dnes už starou 1.4 TSI (ve specifikaci se 110kw) považuji za jeden z nejlepších motorů vyjíždějících z Boleslavi. V Superbu jsem s ní díky technologii ACT – vypínání dvou válců při menším zatížení, dokázal jezdit dlouhodobě na hraně 6,5 l/100km a zároveň se při troše snažení dostal kolikrát i k dobrému pružnému zrychlení. Sám jsem se tak hodně těšil na údajně ještě lepšího přímého nástupce této jednotky, který má kombinovat osvědčené technologie té starší, přidávat nové a hlavně zcela nový základ. A víte co? Funguje to! Při pružném zrychlení byste jí jednoznačně neřekli objem pouhých 1,5 litru. ACT funguje o poznání lépe a na 2 válce je tak možné jezdit daleko častěji. Musím sám uznat, že na spotřebu jsem ani v jednu chvíli jezdit nechtěl. Mrštný Karoq s dobře postaveným podvozkem mě v klikaticích na hornaté Sicílii doslova vybízel k vyzkoušení všech možností. Mohu s klidným svědomím konstatovat, že tomuhle autu nevadí opravdu téměř nic. Dokonce ani nájezdové úhly (přední i zadní) nelimitují a užívat si svižné jízdy je tudíž možné skoro na všech površích. Za mě jen malé doporučení, pokud nejste vyloženě jen z 99% klidný řidič, sáhněte po manuální převodovce. DSG umí při chvilkovém razantním prošlápnutí pedálu opravdu zběsile potrápit.

 

Karoq? S velkým K a nemenší jedničkou!

Četli jste už nějaký test Škodovky na Motorvizi nebo viděli nějaké naše video s vozem české značky? Přemýšlíte, kdy naposledy jsme byli opravdu pozitivní? Já myslím, že tomu bylo v případě Octavie RS 4×4 TDI, kterou dodnes považuji za nejsmysluplnější sportovní specifikaci z Mladé Boleslavi. Zpět k dnešnímu článku. Cítíte z mých dojmů převážně pozitiva? Pokud ano, tak je tomu správně, ve většině ohledech mě novinka s šípem ve znaku opravdu pozitivně překvapila. Jasně, je tam pár neduh a základní diesel je koneckonců docela mdlý, z barev bych asi neměl moc na výběr a sáhl rovnou po bílé, ale při troše snahy bych si jej opravdu uměl představit v naší redakční garáži. A teď už možná získáváte odpověď na otázku, proč by právě Karoq mohl být klíčovým modelem a ještě poněkud důležitějším než větší Kodiaq. Od Yetiho udělala Škodovka velký kus práce, za který si zaslouží jednoznačné „BRAVO“!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.