Roadtrip na Ženevský autosalon (pokračování): novinky 2017

Roadtrip na Ženevský autosalon (pokračování): novinky 2017

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

V minulém článku jsme Vám představili některé studie koncepčních vozů, se kterými výrobci aut tento rok do Ženevy přijeli. V této druhé části jsme se rozhodli zaměřit na ta vozidla, jejichž příchod na trh je očekáván již někdy v průběhu tohoto roku. Pořadí výčtu daných automobilů čistě koresponduje s tím, jak jsme procházeli budovou Palexpa a účastnili se jednotlivých tiskovek. Pohodlně se usaďte, vyrážíme na druhou část naší výpravy po ženevském výstavišti.

 

Seat Ibiza 2017

Pro mě osobně je to spojení toho nejlepšího z poslední generace Ibizy a Leonu a jeho následné povznesení na ještě vyšší úroveň. Tleskám Seatu. Prohlížel jsem si automobil i zevnitř a budu pokračovat ve chvále. Designový styl, který zvolili pro interiér tohoto vozu, je mi velmi sympatický svou jednoduchostí a čistotou. Tradiční natočení středového panelu směrem k řidiči je příjemné. Jako 183 centimetrů vysoký člověk jsem měl dost místa na pozici řidiče i jako pasažér vzadu ve všech směrech. Posez i výhled z auta byl pro mě ideální.
Nová Ibiza stojí na nové koncernové platofrmě, která propůjčuje vozu lepší tuhost a snížení hmotnosti, což má za následek zlepšení ovladatelnosti, výkonu i úspornosti v provozu.
Seat zahájí prodej nové Ibizy v červnu tohoto roku.

 

Nová generace Hondy Civic Type R je tady a je zase o něco více super!

Měl jsem za sebou již několik tiskových konferencí toho dne. Nakonec přišla řada na Hondu. Stál jsem tam a poslouchal nejprve pana Katsushi Inoue, presidenta Honda Motor Europe a posléze jednoho z vedoucích manažerů v rámci Honda ltd. Bracknell, jehož si můžete prohlédnout v galerii. Byla řeč především o budoucím rostoucím trendu elektrifikace v rámci automobilů i motocyklů Honda a vyjádřeno čísly-2 třetiny trhu mají být v roce v 2030 hybridní nebo čistě elektické. Vyvrcholením tiskové konference bylo nakonec odhalení nového Civicu Type R. Zvenku mne prvním pohledem na tento hot hatch zaujala jeho červeno-černá karoserie a masivní zadní spoiler. Jako celek působí vizuálně velmi vyváženě a kloubí v sobě v harmonii ostré hrany a hladké zaoblené linie. Poměrně rafinovaný design z ruk japonských návrhářů, který samozřejmě je i velice funkční, a o tom píši níže.
Uvnitř „Tajpáru“ bylo velmi pohodlné posezení- všude dost místa a zároveň dobrý výhled. V interiéru jsou použity pouze kvalitní plasty, kov a karbon.
Nejnovší Civic disponuje 2-litrovým čtyřválcem VTEC Turbo s výkonem 320 koní 400N.m točivého momentu. Převodovka je šestistupňová, manuální, obsahující funkci automatických meziplynů, pro snazší a plynulejší podřazování a jízdu. Došlo také na zlepšení tuhosti a současné snížení hmotnosti šasí, díky čemuž se torzní pevnost zvýšila o téměř 40%. Revize se dočkal i podvozek, respektive odpružení, umožňující zase o něco více sportovní jízdu. Pokrok oproti předchozí generaci doznala i aerodynamika vozu, a to právě díky lekhékmu zadímu křídlu, výběžcích na konci střechy a vyladněnému tvaru přední části automobilu. Civic je tak stabilnější i ve vysokých rychlostech.
Výroba začne v létě.

 

Nissan Qashqai facelift 2018

Protože měla stanoviště Honda hned vedle Nissanu, vůbec jsem neváhal a šel si prohlédnout i nový facelift auta z titulku tohoto odstavce. Jak je vidno z fotek v galerii, facelift s sebou přinesl něco nového, jiného. Na mě působil více tajemně a moderně, než předchozí verze. Nicméně starší verze nabízí zase to (eleganci, více kohezní a rozeznatelnou tvář a ducha vozu, asociující mi výraz tradičního vyobrazení japonského draka), co nemá tato nová. Změna je patrná v exteriéru hlavně na přední masce a na zadním nárazníku. Uvnitř vozu je možné si všimnout vývoje designu volantu, jenž nyní působí subtilnějším, elegantnějším dojmem a dostal i jiné rozvržení funkčních tlačítek. Drobné úpravy je možno při bližším ohledání uvidět i na designu madel dveří. Model, ve kterém jsem seděl, měl panoramatickou střechu, která sahala až nad zadní sedadla a skýtala opravdu nádherný výhled. Vzhledem ke své postavě jsem měl dostatek komfortu, místa a rozhledu na všech pozicích uvnitř auta a tento příjmený zážitek mi v paměti velmi ulpěl.
Nová verze bude k mání se stejnými motorizacemi jako ta stávající a první vozy by se měli dostat k zákazníkům někdy v druhé polovině tohoto roku.

 

New Suzuki Swift

Ještě před tím, než jsem vyjel do Ženevy, jsem už věděl, že se musím zastavit u stánku Suzuki. Hlavním lákadlem pro mě byl nový Swift. Řekl bych, že modernizace designu se jim opravdu povedla. Měl jsem možnost si do auta sednout a byť je poměrně malé (oproti minulé verzi má nyní pouhých cca 850 kg, je o 10cm kratší a o délce 3840mm), právě díky zvednutí výšky vozu na 1500mm (+3 cm oproti předešlé generaci) a rozšíření rozvoru náprav o 20 mm, resultujích v hodnotu 2450mm, jsem neměl uvnitř vozu s nedostatkem místa problém, a to ani při své výšce 183cm. Zmiňoval jsem zde hmotnost vozu, respektive její snížení. Během prezetance zazněl totiž fakt, že se jejich inženýrům podařilo snížit modernizací konstrukce vozu hmotnost o celých 100 kilogramů! To už je opravdu hodně. Proto nový model umí jezdit ještě hbitěji, a to za současného snížení provozních nákladů. K dispozici bude základní motorizací atmosférický čtyřválec DualJet o objemu 1,2l (67 koní, 118N.m), do RSt verze dostanete tříválcovou jednontku s turbem o objemu 1 l, výkonecm 102 koní a maximálním točivým momentem 150N.m. Nově bude nabízen i mild-hybrid verze kombinující zmiňovaný základní čtyřválec s elektromotorickým ústrojím. V základní motorizaci bude na výběr mezi předokolkou či pohonem všech čtyř kol. S tříválcem dostanete pouze přední pohon. Suzuki defaultně nabídne 6ti stupňovou samočinnou převodovku CVT k verzím mild-hybrid a Rst. U čtyřválce bude mít potenciální kupující na výběr mezi manuálem a automatem.
V Japonsku již prodej začal. Do Evropy dorazí k prvním objednávajivším zhruba na přelomu podzim/zima 2017.

 

Ford Fiesta

Výstavní plocha Fordu byla tento rok vidět již z dálky, přes stánky ostatních značek a davy novinářů. Měla totiž 2 automobily zaparkované hned vedle schodů, přídí dolů. A jak může název této kapitoly napovědět, jednalo se o Ford Fiesta, konkrétně červený čtyřdveřový Ford Fiesta ST-Line, novinka tohoto roku, a Ford Fiesta XR2-prapraprapra….praprapředek prvního jmenovaného. K vidění byla u Fordu v Ženevě i verze Fiesta ST, Fiesta Titanium a Fiesta Vignale.
Tak či tak, hojnou dávku pozornosti si vysloužil právě Ford Fiesta ST 2018, 3-dveřový, jasně modrý, malý vůz, tedy nová sportovní verze této slavné linie. Jeho specifikum a prvenství-kromě předělaného zevnějšku i interiéru-tkví v tom, že je to první automobil s 3-válcovým motorem Ecoboost o objemu 1,5 litru. Ten skýtá výkon až 200 koní (maximální točivý moment 290Nm) a zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne za 6,7 sekundy. Nejenže má tento vůz jen 3 válce, ale jejich aktivita je řízena ve chvílích nižších zátěže tak, že se v motoru chod jednoho pístu vypíná. Čili, přesně jak ve Fordu zamýšleli, tyto faktory by měly přispět k zábavné sportovní jízdě a zároveň lepší úrovni hospodárnosti, než tomu bylo u předchozích verzí. O rychlostní převody se v tomto voze stará 6-stupňový manuál. Další novou funkcí v letošní edici Fiesty ST je možnost volby jízdních režimů: comfort, sport a track, jejichž projev pocítíte přímo na silnici v jízdních vlastnostech ale i ve zvuku uvnitř kabiny, který je podporován v režimech sport a track interiérovými reproduktory. O navenek zajímavější zvukový projev běžícího motoru se má postarat také elektricky řízená klapka výfuku.
Mimo Ford Fiesta značka představila několik dalších vozů součastnosti (Ford Kuga, Ford Focus ST) a byly přítomny i vzácné kusy z historie Rally a okružních závodů (např. Le Mans) v rámci Ford Heritage Collection, a sice Ford GT40 Mk II, Ford Escort Mk I a Ford Escort RS Crosworth z roku 1992. Z ostatních aktuálních želízek v ohni, co mají pod kapotou opravdu hodně koní, bylo možné si z blízka prohlédnout Ford Mustang Black Shadow Edition (V8 o obejmu 5l a výkonu 421k + 6-ti stupňová manuální či automatická převodovka), Ford Mustang Blue Edition, dostupný s totožnou motorizací jako ten předešlý anebo také s 2,3l agregátem Ecoboost o výkonu 317 koní a stejnými variabilními možnostmi, co se zpřevodování týče, které má předchozí Black Shadow Edition. Nesmím tu jistě opomenout fakt, že když byla vystavena legenda-Ford GT40 z roku 1966, neopomněli ani na jeho současníka-Ford GT.

 

AMG GT R, AMG GT koncept nebo X-Class pick-up koncept, aneb s čím letos Mercedes-Benz přijel do Ženevy

Jednu z nejrozsáhlejších expozic (zabranou plochou i počtem vystavených automobilů) měla letos v Ženevě právě značka výrobce vozů-Daimler. Byla tu SUV, hatchbacky, kabriolety, coupé i vozy combi. Svou (evropskou) premiéru si odbyly i koncepční vozy: luxusní a zároveň odolný a praktický pick-up otevírající novou třídu X-Class a sportovní kupé s označním AMG GT koncept, které dle slov zástupců značky je dalším milníkem na cestě za trendem sportonvních vozů s hybridní pohonnou jednotou, tedy vozů nesoucích „mercedesovský“ cejch „EQ-Power+“. Označení EQ se porpvé objevilo u v loni představené studie Mercedes-Benz EQ. Mimochodem i ta měla své místo na letošním autosalonu, a tak ji zde bylo také možné vidět na vlastní oči. AMG GT koncept funguje na podobném principu jako v minulém článku zmiňované Audi Q8 Sport. Kloubí do sebe výhody velkého, výkonného, spalovacího motoru (osmiválec na přední nápravě) a elektrické hnací jednotky (na zadní nápravě), přičemž baterie pohánějící elektromotor je prý poměrně malá a tedy k jejímu dobíjení výrazně dopomáhá rekuperace během jízdy. Souhrnný výkon tedy činí brutálních 800 koní a GT koncept je schopen akcelerace 0-100km/h za méně jak 3 sekundy. Budoucím zákazníkům vozů s nálepkou EQ-Power či EQ-Power+ („+“ bude u nejvýkonnějších a nejsportovnějších verzí) navíc Mercedes slibuje speciální služby, v rámci kterých budou mít uživatelé těchto aut k dispozici síť speciálních napájecích míst, kde dobijí akumulátor u svého aut 2x-2,5x rychleji než je tomu u dnešních dobíjecích stanic.
Velkou důležitost a pozornost kladli prezentující i nejnovějšímu E-Class kabrioletu, sportovnímu kombi AMG E 63 S 4MATIC+ Estate (supervýkonná S verze s 612 koňmi a točivým momentem 850N.m) a rozhodně také roadsteru od AMG: GT C Roadster Edition 50 (557 koní a z 0 na 100km/h za 3,7s). Vedle Edition 50 bylo poté v průběhu prvního dne autosalonu postávalo zelené AMG GT R, jež svou premiéru zažilo už v loni. Pamatuji si, že v rámci loňské reklamní kampaně přizvali i závodníka Formule 1, Lewise Hamiltona, a GTRko dostalo příznačnou přezdívku „Bestie ze zeleného pekla“. Jakmile se podíváte do galerie, budete jistě souhlasit, že mu toto označení sluší. Pod kapotou má 4-litrový osmiválec o výkonu 585 koní a dostalo hned několik exteriérových úprav, díky kterým má ještě o něco lepší aerodynamiku.

 

Toyota

Ani Toyota nezůstala pozadu a na autosalonu předvedla širokou škálu zajímavých automobilů. Během tiskové konference, kterou uváděl prezident a výkonný ředitel firmy Toyota Motor pro Evropu, Dr. Johan Van Zyl, proběhlo hned z kraje zhodnocení ekonomických úspěchů firmy z předšlého roku. Toyota doznala nárůst v prodeji a zvýšil se o několik procent její podíl na evropském trhu automobilů. Velký důraz pan Dr. Van Zyl kladl na dlouhodbý tržní úspěch na poli hybridních aut. Navázáním byla krátká zmínka o hodnotách firmy, totožných s hodnotami olympijských a paralympijských her, tedy fairplay, snaha o konzistentní pokrok a udržitelný růst, rafinace toho, co již je, týmová spolupráce a v neposlední řadě přirozené soutěžní podmínky pro všechny účastníky. I to je důvodem, proč Toyota je partnerem Olympijských her.
Postupně byly představovány letošní novinky, které do ženevského Palexpa Toyota letos přivezla. Prvním automobilem, který čekal na své odhalení byl koncept vozu s názvem Toyota I-Tril. Hned po krátkém úvodním spotu si přizval ředitel Van Zyl vedoucího vývojového studia pro Toyota design, zvaného „ED²“ (situovaného na slunném jihu Francie, ve městě Nice), Pierra Romeo (bývalý dlouholetý designér a šéfdesignér spol. Renault; od 2007-2012 posléze pracoval jeko senior návrhář pro Toyotu a od roku 2013 povýšil a nyní je šéfdesignérem v „ED²“). Společně pak formou dialogu probrali všechny „proč“ a „jak“ za tímto novým konceptem. Hlavním podnětem, ideou pro vznik této studie bylo nabídnout městský dopravní prostředek mladým lidem budoucnosti. Technicky vzato je I-Tril 3-místný vůz (1 sedadlo řidiče v předu a sedačka pro 2 cestující vzadu) poháněný elektromotory a s maximálním reálným dojezdem cca 200 kilometrů. Nechybí mu ani schopnost autonomního řízení. Z konceptuálního hlediska se snažili dle slov pana Romeo navrhnout vůz, který by měl útulný vzdušný interiér, velkorysý výhled ven z auta a zároveň by bylo zábavné jej řídit. Poslední aspekt je zajištěn mechanikou řízení ve spojení se subtilnějším charkterem vozu, díky níž se při zatáčení naklání, tedy dle slov Pierra, šéfdesignéra, „Jízda v něm je sranda, kdykoliv a kdekoliv.“
V zápětí pokračoval ve výstupu pan Dr. Van Zyl opět sólově a navázal hned povídáním o úspěších, ambicích a průběžném vývoji jejich vozu Toyota WRC závodním týmem Gazoo ve Finsku… Zmínka proběhla též o modernizaci Toyoty Yaris, ve které návrháři zapracovali na designu. Vypíchnuta byla u tohoto modelu mimo jiné motorizace-kvalitní STEC 1,5 litrový benzínový agregát, jež disponuje příjemným jízdním projevem (0-100 km/h za 11 vteřin), nízkou spotřebou paliva (>4,2l/100km) a nízkými emisemi, jejichž nejnižší hodnota sahá pod 100g/km oxidu uhličitého a ještě níže potom u hybridní verze Yaris Hybrid. Úplnou novinkou, borcem nakonec, byl hot hatch Yaris GRMN, vynikající od „běžné“ Yaris v exteriéru pouze dodaným zadním spojlerem, modifikovaným zadním nárazníkem obohaceným o difusor + více sportovní koncovku výfuku a odlišujícími barevnými prvky na kapotě. Pod kapotu dostal 1,8 litrový turbomotor o výkonu 210 koní. Sprint z 0-100km/h tak zdolá za pěkných 6 sekund. Bude vyráběn v Evropě a to ve velmi limitované edici. Počet kusů však nebyl upřesněn.
Kromě výše zmíněných bylo možné uvidět na stánku Toyoty tyto další vozy: Toyota C-HR (ve kterém je příjemné svezení a zaujalo mne i svým vzhledem), Toyota Rav4, „nová“ Toyota Prius a Toyota Mirai Fuelcell. V rámci propagace závodního týmu Toyota Gazoo Racing bylo netradiční a zajímavé pro návštěvníky vidět zblízka závodní speciál Dakar Hilux, a krom zmíněného „Rally-ready“ WRC Yaris nechyběl ani okružní závoďák Ts050.
Mě osobně nejvíce zaujala 3 zmíněná auta, a to I-Tril koncept (pro svůj design, městskou praktičnost a pohodlí), Toyota Prius (pro svoji hybridní technologii, design a pohodlí uvnitř) a Toyota Mirai, u které mi byl sympatický design, komfort v podobě dostatku místa a použití kvalitních materiálů uvnitř vozu. Samozřejmě mi zaujala i použitou bezemisní technologií Fuelcell (vodíkové články). Takovou zajímavostí, třeničkou na dortu, chcete-li, byl fakt, že poslední zmiňovaný-Mirai-byl na veletrhu k vidění ve speciální fialové barvě karoserie a tedy jinde než tu nemáte šanci tento exemplář potkat. Musím uznat, že tato barva Mirai rozhodně slušela. Posuďte sami pohledem galerie. Co říkáte? Napište do komentářů, jak se vám líbí.

 

Další zajímavosti na závěr

Mé poprvé „tváří v tvář“ novinkám let předešlých…

Anglický elegán od David Brown Automotive (Sportback GT)

Toto auto bylo představeno veřejnosti poprvé v roce 2014 na Marques Show (výstavě automobilových značek) v Monaku. Čili to není žádná vyloženě žhavá novinka. Totéž bylo i premiérou samotné značky, kterou založil David Brown v roce 2012, mající předchozí dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou aut. Hlavní myšlenkou tohoto projektu je nabídnout veřejnosti moderní GT vůz se všemi dostupnými dosavadními technologiemi, avšak v kabátu ve stylu klasik z minulého století, jmenovitě 60. let na poli britského automobilového designu. Uvnitř tedy nemůžeme od Britů čekat nic jiného než přepychové materiály a prvotřídní kvalitu ruční výroby. Šéfem návrhářů a klíčovým členem tohoto projektu se stal Alan Mobberley. Speedback má šasí a motor převzat z Jaguaru XKR. Čili-pod kapotou mu dřímá přeplňovaný osmiválec o objemu 5 litrů, výkonu 510 koní a 625N.m točivého momentu. Z 0 na 100 umí zrychlit za 4,8 vteřiny a dokáže jet maximální rychlostí až 248 km/h. Převodování je obstaráno 6-stupňovou automatickou převodovkou, která přenáší práci motoru na zadní nápravu. Speedback je limitovanou edicí a dle oficiálních stránek má v plánu firma pouhých 100 kusů. Pokud chcete, aby Vám takovou eleganci, luxus, výkon i originalitu (viz například rozevíratelná komfortní sedačka v kufru auta) záviděl Váš soused, stačí si připravit „pouhých“ 15,5 milionů Kč a vůz může být váš.

 

Meet Bugatti Chiron

Ano… Víte, že tam bude, a stejně vám vytře zrak. Prostě, tohle je Bugatti. A ještě k tomu Chiron. Nyní má ještě větší výkon-rovných 1500 koní a maximální točivý moment 1600N.m. To jsou na automobil skutečně „bestiální“ hodnoty. Pod kapotou je totiž 16 válcový motor o objemu 8 litrů, posílený ještě 4 turby, které si vyvinula přímo automobilka sama. Díky tomuto výkonu dokáže dle proklamace automobilky zrychlit z 0 na 100 za méně jak 2,5 sekundy a na 200 se dostane za dobu kratší než 6,5 sekund. Cena nového Chironu je stanovena zhruba na hranici 65 miliónů korun českých. Ten kdo si bude moci koupit toto auto, asi nebude zrovna řešit hodnoty průměrné spotřeby. Ta se totiž dle údajů od výrobce hravě přehoupne přes 20 litrů na 100 kilometrů…

 

Renault Zoe

S tímhle „autíčkem“ jsem se střetl a mohl si jej blíže prohlédnout až tady na veletrhu. Zaujal mne při bližším pohledu originálním designem exteriéru i interiéru. Byl jsem nadšen „grafikou“ zadních světlometů i příjemným pocitem vyvěrajícím při pobytu uvnitř auta. Autorem visuální podoby tohoto vozu je Jean Semeriva, jehož návrh v rámci interní soutěže při tvorbě elektrického městského vozítka byl vybrán jako nejlepší ze všech. Dle jeho slov mu byly inspirací pohyb, hbitost, plynulost a emoce. Snažil se vozu vtisknout jakousi animalistickou, rozpustilou tvář. A to se mu, myslím, velmi povedlo. Přesně to lze při pohledu na Zoe vycítit.
Doposud nebylo tento vůz v Čechách možné zakoupit. Nicméně české zastoupení Renaultu prohlásilo, že jej již uvede, a to nejpozději do konce tohoto roku na trh i u nás.

 

Závodníkem v cuku letu

Na výstavišti bylo hned několik míst, kde bylo možné si vyzkoušet jízdu závodního jezdce Rally, či na okruhu autodromu-to vše na počítačovém trenažeru. Některé automobilky šli ještě o kus dál. V Seatu nabízeli svezení s VR headsetem na hlavě, doprovázeném speciálním „1DX“ efektem třesoucí se sedačky, simulující přetížení, vjezd na štěrk nebo karambol. Naopak v Peugeotu to vzali za jiný konec. Rovnou vyndali kus interiéru z jednoho svých aut a člověk si tak mohl na třech monitorech vyzkoušet, jaké to je- projet se v Peugeotu virtuální realitou. A jakmile Vás omrzelo toto, hned vedle stánek této značky nabízel návštěvníkům veletrhu pouštní svezení se Sebastienem Loebem v Dakar speciálu-postávající kluk vám nasadí helmu s VR brýlemi a posadí vás do sedačky. Samotný zážitek trvá sice asi jen minutu a půl, ale i tak to stojí za to. Vyfotil jsem to pro vás, takže v galerii si vše můžete prohlédnout na vlastní oči.

 

Závěrem

První den autosalonu byl opravdu zajímavý. To znamená: spoustu inspirace a podnětů k přemýšlení, psaní i focení. Budu se těšit na případné momenty za volantem některého z automobilů v Ženevě vystavených.

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..