Nový Range Rover Sport poprvé v ČR – především ve znamení vytříbené techniky
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jaguar Land Rover Austria GmbHJsou to teprve zhruba 3 týdny od představení nové generace populárního Range Roveru Sport, i tak se ale českému zastoupení značky podařilo jeden kus dostat do tuzemska právě teď. U toho, kdy je uváděna nová generace pyšnící se moderními technologiemi, luxusním zpracováním a především několika vysoce výkonnými pohonnými jednotkami (se šesti a osmi válci), jsme samozřejmě nesměli chybět. I nás zajímalo, co vše kromě nového plug-in hybridu, mild-hybridních jednotek Ingenium a twin-turbo V8 toto tradiční vrcholné, sportovně-luxusní britské SUV nabídne. Na všechny otázky odpovíme a přineseme doplnění dostupných informací právě dnes…
Design v detailech
Sofistikovaný exteriér je nezaměnitelný pro Range Rover Sport, a to s výrazným postojem a okamžitě rozpoznatelnou siluetou, která je zdůrazněna propracovanými detaily. Dramatické proporce s krátkými převisy, výraznou přední částí a hodně skloněným čelním a zadním oknem podtrhují osobitý charakter Range Roveru Sport.
Digitální LED světlomety vytvářejí charakteristický světelný podpis světel pro denní svícení (DRL). Tvary tohoto modelu jsou nejštíhlejší, jaké kdy byly na voze značky Land Rover vytvořeny a začínají nad tvarovaným spodním nárazníkem se dvěma vstupy vzduchu. Ty mají vložený horizontální prvek v barvě karoserie, jenž opticky vůz rozšiřuje, a jsou umocněny černými detaily. Tvarované dveře zavazadlového prostoru mají vložený designový prvek přes celou šířku zádě s nápisem Range Rover. Nepřerušovaná grafika LED svítilen poprvé představuje technologii povrchových svítících diod u sériově vyráběného vozu a v noci přináší výrazný a moderní vzhled, který je jasný a konzistentní při pohledu z jakéhokoli úhlu. Čisté linie karoserie jsou umocněny zapuštěnými skly a klikami dveří, skrytým zakončením boční lišty a laserem svařovanou střechou, což zajišťuje precizní a sofistikovaný vzhled. Vůz má výborné aerodynamické vlastnosti, přičemž součinitel čelního odporu vzduchu nového Range Roveru Sport činí pouze 0,29.
Interiér
Nová Range Rover Sport může být naladěn, aby byl dynamicky poutavý tak, jak si řidič přeje, a zároveň nabízel vyšší úroveň kultivovanosti a komfortu. Tuto schopnost kombinovat dvojí charakter, nabízet vyšší luxus a větší zapojení řidiče, umožňuje komplexní soubor systémů a funkcí. Základ pro skvělé svezení představují přední sedadla s vyhříváním a ventilací, elektricky nastavitelná ve 22 směrech, s pamětí, masážní funkcí a křídlovými opěrkami hlavy. Špičková sedadla poskytují dokonalou oporu při delších cestách a zapojení do řízení na klikatých silnicích, zatímco cestující na zadních sedadlech mohou využívat ergonomicky optimalizovanou geometrii sedadel s o 31 mm větším prostorem pro nohy a o 20 mm větším prostorem v oblasti kolen, což zajišťuje větší pohodlí a oporu.
Pro vytvoření a udržení dokonalého prostředí pro jízdu je k dispozici nová generace systému Cabin Air Purification Pro. Kombinuje filtraci PM2,5 a technologii nanoeTM X, která výrazně omezuje zápach, bakterie a alergeny, včetně viru SARS-CoV-24. Druhé zařízení nanoeTM X je instalováno u druhé řady sedadel, aby zajistilo konzistentní kvalitu vzduchu v celém interiéru. Pokročilá funkce řízení emisí CO2 majitelům dovoluje vyčistit interiér před jízdou nebo během jízdy – zajišťuje tak zvýšenou pozornost při každé jízdě a větší pohodu všech cestujících.
K dispozici jsou výkonné audiosystémy Meridian, přičemž Meridian Signature Sound System je nejpokročilejší a nejvýkonnější audiosystém, jaký kdy byl v Range Roveru Sport použit. Za pomocí 29 reproduktorů, nového subwooferu a zesilovače s výkonem až 1 430 W – včetně čtyř reproduktorů v opěrkách hlavy, které cestujícím na čtyřech hlavních sedadlech vozidla umožňují akustický zážitek. Svou roli hraje i nová generace systému aktivního potlačení hluku Active Noise Cancellation, který snižuje vliv hluku od silnice a pneumatik pronikajícího do interiéru, aby bylo dosaženo maximální kultivovanosti interiéru nebo aby si cestující mohli vychutnat neředěný zvuk motoru nového Range Roveru Sport.
Cenami ověnčený infotainment Pivi Pro je vybaven plovoucím, zakřiveným, dotykovým displejem s úhlopříčkou 13,1 palce a vysokým rozlišením umístěným uprostřed modernistické palubní desky. Jeho prostřednictvím ovládáte vše od navigace přes média až po nastavení vozidla, učí se návykům uživatele a inteligentně přizpůsobuje zážitek, čímž se stává skutečně intuitivním osobním asistentem.
Pivi Pro má snadno použitelné rozhraní s domovskou obrazovkou, kterou lze přizpůsobit tak, aby zahrnovala nejčastěji používané funkce, a většina funkcí je přístupná pouhými dvěma klepnutími na hlavní obrazovce. Haptická zpětná vazba vylepšuje systém tím, že poskytuje pozitivní odezvu na zadání obsluhy, čímž snižuje nutnost, aby řidič při potvrzování své volby spustil oči z vozovky. Displej Pivi Pro doplňuje 13,7palcový interaktivní displej pro řidiče s grafikou ve vysokém rozlišení, která kopíruje hlavní systém Pivi, a s přednastavitelným uspořádáním, takže řidič si může nechat zobrazit informace, které jsou pro něj nejdůležitější.
Konečně ta vytříbená technika
Nový Range Rover Sport přináší vyspělejší systémy podvozku a poskytuje tak komplexní dynamický nástroj pro poutavý a dynamický zážitek z jízdy. Základem těchto systémů je přirozená tuhost a pevnost flexibilní architektury s rámem z různých kovů (MLA-Flex), která poskytuje až o 35 % vyšší torzní tuhost, než měl předchozí Range Rover Sport. Harmonicky spolupracuje se souborem systémů řízených systémem Integrated Chassis Control – všechny jsou speciálně naladěné pro nový Range Rover Sport.
Systém Dynamic Response Pro pracuje ruku v ruce s nejnovější generací pneumatického odpružení Dynamic Air Suspension, které poprvé představuje vzduchové měchy s přepínatelným objemem. Systém zajišťuje dokonalou kontrolu náklonu karoserie prostřednictvím 48V systému aktivní kontroly náklonu, který je schopen napříč každou nápravou vyvinout točivý moment až 1400 Nm, což přináší jistotu při řízení a novou úroveň kontroly pohybů karoserie a ovladatelnosti v zatáčkách. Systém Dynamic Air Suspension je součástí výbavy každého nového Range Roveru Sport, a navíc tento inteligentní systém zvětšuje rozsah schopností odpružení.
To nejlepší na závěr – široká paleta motorů
Rozsáhlá nabídka elektrifikovaných pohonných jednotek zajišťuje výkon obvyklý pro Range Rover Sport. Nabídka zahrnuje dva plug-in hybridy s prodlouženým dojezdem, mild-hybridy se zážehovými šestiválcovými motory Ingenium a šestiválcovými dieselovými jednotkami a zcela nový motor V8 Twin Turbo. V roce 2024 se řada nového Range Rover Sport rozroste o plně elektrické provedení. Nový plug-in hybrid P510e Electric Hybrid je zkonstruován tak, aby splňoval požadavky řidičů, kteří hledají svezení s vysokým výkonem, působivou hospodárnost a dojezd více než 100 km s nulovými emisemi. Nenápadně kombinuje třílitrový zážehový šestiválcový motor Ingenium značky Land Rover s elektromotorem o výkonu 105 kW a baterií s kapacitou 38,2 kWh, čímž dosahuje celkového systémového výkonu 510 koní. Je schopen zrychlit z nuly na 100 km/h za pouhých 5,4 sekundy, v čistě elektrickém režimu má dojezd až 113 km a očekávaný reálný dojezd 88 km. K dispozici je rovněž verze P440e Electric Hybrid, jejíž pohonná jednotka dosahuje celkového výkonu 440 koní, má stejný dojezd na elektřinu a nízké emise CO2.
Alternativou je nová vlajková loď v podobě V8 Twin Turbo s výkonem 530 koní, který zajišťuje vzrušující charakter Range Roveru Sport, s aktivovaným systémem Dynamic Launch zrychluje z nuly na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy. Rozsáhlá nabídka pohonných jednotek zahrnuje výkonné mild-hybridní pohonné jednotky P360 a P400 s řadovým šestiválcovým motorem Ingenium a mild-hybridní pohonné jednotky se vznětovými motory D250, D300 a D350.
S širokou nabídkou i vytříbenou technikou se vejde do 2,5 mil. Kč
Nový Range Rover Sport bude vyráběn výhradně ve výrobním závodě v Solihullu ve Velké Británii společně s novým Range Roverem, a to na nejmodernější výrobní lince umístěné ve stejné budově, v níž vznikaly první řady Land Roverů. Toto historické místo je duchovní domov značky Land Rover a jeho přestavba na nové, ultramoderní centrum pro výrobu vozů Range Rover a Range Rover Sport ztělesňuje způsob, jakým společnost chrání a oslavuje svůj jedinečný historický odkaz. Range Rover Sport pro modelový rok 2023 je v České republice už teď dostupný u autorizovaných partnerů a jeho předběžná cena startuje od 2 487 008 Kč.
Jan Novotný
(z oficiálního textu Jaguar Land Rover Austria GmbH)
Technická specifikace
motor | |
Model | Range Rover Sport P400 |
Výkon | 294 kW |
Točivý moment | 550 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 2000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 5 s |
Max. rychlost | 242 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 6 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 2996 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 10 l/100km |
Velikost nádrže | 90 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 285/45R22 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 3220 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2385 kg |
Přívěs s brzdami | 3500 kg |
Náklad | 835 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | L461 |
Uveden | 09/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Luxusní třída (např. třída S) |
rozměry | |
Délka | 4946 mm |
Rozvor | 2997 mm |
Šířka | 2043 mm |
Prostor pro zavazadla | 647 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1491 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1820 mm |
Světlá výška | 281 mm |
Průměr otáčení | 12 m |
Sedadla | 5 |
Podobné vozy











