Land Rover Defender: kandidát na čtenářské auto roku #13

Land Rover Defender: kandidát na čtenářské auto roku #13

Autor: Autohled.cz, Jiří Chomát · Fotografie: Jan Nemrava

První Defender spatřil světlo světa v roce 1983 a vyráběl se přes 30 let. Nová generace vozu je tu s námi sice již od roku 2019, nicméně po vzoru svého předchůdce je také prakticky na začátku své éry a navíc se do Čech poprvé podíval teprve loni. V letošním roce se nám pak konečně představila i v nové Bondovce. Jeden tento model konkrétně použitý v akční scéně bylo možné spatřit i u dealerů v ČR. Defender prostě byl a je stále synonymem kvalitního offroadu, který v nové generaci navíc přidal luxusní interiér a exteriér tak, aby mohl konkurovat vozům v prémiové třídě. A to vše jsou atributy k tomu, aby se stal jedním ze žhavých kandidátů na přední příčky premium segment v rámci ankety čtenářské auto roku 2021. I vy máte možnost mu dát svůj hlas, a to už od 17.10. on-line a pro 15 z vás i

 

EXTERIÉR: v moderním balení se skrývá offroad jak má být

Nový Defender zůstává díky své působivé hranaté siluetě stále jasně rozpoznatelný offroad, jen v moderním kabátku 21.století. Defender zůstává věrný své pověsti a představuje to nejlepší z terénních a užitných vlastností Land Roveru – robustní, schopný, odolný a zároveň pohodlný, moderní a technologicky vyspělý. Svou duši si zachová třeba skrze hranatou siluetu a další odkazy na slavný offroad od světel přes horní okno po rezervní kolo na víku kufru. Je to ryzí Land Rover, vyroben z nejodolnějších materiálů a testován na hranici možností. Přesto jde o zcela moderní, designově i technologicky progresivní auto.

Převis minimální hodnoty na přední i zadní straně vozu zajišťuje skvělé nájezdové úhly 38 a 40 stupňů s brodivostí až 900 mm, které velmi pomáhá program Wade. Tento program je součástí systému Terrain Response 2, kdy řidič může brodit hlubokou vodou s jasným cílem. Úplně nová generace modelu je poznat díky řadě prvků, vyniká pak především malými okny po bocích střechy a zadními dveřmi s typickou zvenčí umístěnou rezervou, které jsou otevíratelné do strany. Defender je dostupný ve dvou verzích, a to v krátké verzi 90 a klasické 110 pro 5, 6 a 7 lidí, kdy dopředu je možné opět posadit tři osoby jako v původním modelu. V novém modernizovaném kabátku se též skrývá úplně nová hliníková podvozková platforma D7x, která má nezávislé zavěšení kol a odpružení vinutými nebo vzduchovými pružinami.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

INTERIÉR: praktický luxus

Tak jako exteriér, i interiér prošel zásadní obměnou, a to za účelem zvýšení jednoduchosti a praktičnosti, kdy běžné skryté části základní karoserie nebo šrouby jsou v novém modelu odhalené. Jako novinku též nacházíme volič převodovky na palubní desce, čímž bylo vytvořeno mezi prvními dvěma sedadly místo na třetí sklopné sedadlo tak, jak tomu bylo i v původním modelu Land Rover. Pyšnit se nový model může i velikostí prostoru pro zavazadla, který za druhou řadou sedadel činí 1 075 litrů a po sklopení druhé řady dokonce 2 380 litrů v dlouhé verzi. V krátké 90 verzi je pak schopný nový Defender i při velikosti hatchbacku odvézt až šest osob. Jednoduchost nám zde vytváří i odolná pogumovaná podlaha, která si snadno poradí s drobnými nehodami každodenním dobrodružství a expedicemi jednoduchým vyčištěním. V nabídce výbavy dodávané na přání najdeme například látkovou střechu, která kromě jiného poskytuje cestujícím ve druhé řadě Defenderu 110 zážitek ve stylu safari, tedy možnost v případě zastaveného vozidla postavit se a pohodlně sledovat okolí.

Tak, jako je nový Defender odolný, je také vybaven moderními technologiemi. Spolu s tímto novým modelem přichází nový multimediální systém Pivi Pro, kdy je nová generace dotykového displeje uživatelsky přívětivější a nejpoužívanější funkce zadáte jen pár úkony s okamžitou odezvou. Na nové úrovni je zde také vzdálená aktualizace software (SOTA), kdy je tímto způsobem nově možné aktualizovat čtrnáct individuálních modulů. Vůz si stáhne potřebná data, zatímco zákazník bude spát doma nebo na nějakém velmi vzdáleném místě. Defender se tak bude v průběhu času zlepšovat bez toho, aby bylo nutné navštěvovat dealera značky Land Rover.

 

TECHNIKA/TECHNICKÉ VLASTNOSTI

Platforma D7x automobilky Land Rover připravená pro extrémní použití je založena na lehkém hliníkovém monokoku. Cílem bylo vytvořit nejtužší karoserii, jakou kdy Land Rover vyrobil. Novinka je třikrát tužší než tradiční řešení založené na žebřinovém rámu. Nový Defender prošel před schválením výroby více než 62 000 testy. Podvozek a základní karoserie byly navrženy tak, aby obstály v extrémních testech značky Land Rover zahrnujících trvalé opakované rázy, které přesahují to, čím prochází klasická SUV a osobní automobily. Stálý pohon všech kol a redukční převodovka, mezinápravový diferenciál a na přání dodávaný zadní diferenciál vybavený elektronicky řízenou uzávěrkou zajišťují perfektní jízdu ať už v měkkém písku pouště, mrazivé tundře arktické oblasti nebo kdekoliv jinde. S novou generací modelu Defender přichází nastavitelný systém Terrain Response umožňující zkušeným řidičům individuální nastavení vozu dokonale odpovídající konkrétním podmínkám. Méně zkušení řidiči mohou díky inteligentní funkci Auto ponechat rozpoznání terénu na automobilu a ten následně sám upraví své nastavení. Stejně snadno jako přeplněné městské ulice zvládne také prudké horské výjezdy, překoná poušť nebo se vypořádá s mrazivými teplotami. Pečlivě naladěný podvozek zaručí jak potěšení z jízdy, tak prvotřídní komfort na dlouhých cestách a v jakémkoliv terénu.

Co se týče motorů, i zde máme širokou nabídku nejnovějších dieselů i benzínů, které obstarají potřebný výkon a nízkou spotřebu paliva v jakémkoliv prostředí. Paleta se v současnosti skládá ze zážehových jednotek P300 – čtyřválcový dvoulitrový motor a P400 – výkonný třílitrový šestiválec vybavený mild-hybridní technologií (MHEV). Zákazníci si mohou vybrat také z trojice šestiválcových naftových motorů odlišujících se především maximálním výkonem: D200, D250 a D300. Nový Defender letos doplní i Plug-in hybridní verze (PHEV) umožňující tichou jízdu v čistě elektrickém režimu a kombinovaný výkon neuvěřitelných 404 koní. Zajímavostí a společným prvkem všech motorizací je pro expedice připravená výjimečně velká nádrž, jejíž objem se pohybuje mezi 80 a 90 litry. I nízká spotřeba je u tohoto modelu inovací, a to například díky zcela plochému podvozku, který zlepšuje aerodynamiku (pouze 0,38 Cd) a je u všech dostupných variant Defenderu.

 

Novinky pro 2021

Vedle nové verze P400e přidala značka Land Rover do nabídky také výkonný, ale zároveň úsporný šestiválcový dieselový motor Ingenium. Kombinace silného motoru, citlivé odpovědi na pedály a kultivovanosti přináší další Defender, který je prvotřídním a všestranným vozem na silnici a bezkonkurenčním specialistou v terénu. Díky výrazně vyššímu točivému momentu nabízí také lepší výkon.

Pro rok 2021 je rovněž v nabídce pokročilý plug-in hybrid (PHEV) P400e. Kombinace výkonného zážehového čtyřválcového motoru o objemu 2,0 litru a elektromotoru s výkonem 105 kW propůjčuje modelu P400e výkon 404 koní a vysoký točivý moment. S nízkými provozními náklady, emisemi CO2 kolem 74 g/km a kombinovanou spotřebou od 3,3 l/100 km je P400e chytrou volbou na trzích s progresivním zdaněním CO2. V plně elektrickém režimu s nulovými emisemi ujede až 43 km, a to i v náročnějším terénu, kde je Defender díky točivému momentu elektromotoru ještě zdatnější.

Z verzí D200 a D240 se pro rok 2021 stanou verze D200 a D250. Nabízeny budou se stejným řadovým šestiválcovým motorem Ingenium jako D300. Zvýšení točivého momentu přináší lepší využitelnost, k dispozici je 500 Nm (D200) a 570 Nm (D250), přičemž technologie MHEV je zde využita především ke snížení spotřeby a emisí.

 

V8 Mision – Bond edition

Oddělení Land Rover SV Bespoke vytvořilo nový Land Rover Defender V8 Bond Edition u příležitosti oslav 25. filmu o Jamesi Bondovi s názvem No Time To Die, zájemci jej mohou objednávat ve verzi Defender 110 nebo 90 a je inspirován výbavou modelů Defender, které se objevily právě ve filmu No Time To Die. Nenápadný Defender V8 Bond Edition dostal rozšířený Black Pack s 22palcovými koly z lehkých slitin v barvě Luna Gloss Black, charakteristické přední brzdové třmeny v barvě Xenon Blue a označení Defender 007 na zádi.

Bond Edition vychází z nedávno představeného Defenderu V8, který je poháněn pětilitrovým, kompresorem přeplňovaným zážehovým motorem s výkonem 525 koní, točivým momentem 625 Nm a kombinovaným s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Defender V8 90 zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 240 km/h.

 

ZÁVĚR A POZVÁNÍ K ON-LINE HLASOVÁNÍ

S novým Defenderem jsme měli tu čest již několikrát, nicméně nikdy nás nepřestalo překvapovat, s jakou lehkostí se pohybuje terénem – moderní technologie z něj udělaly vůz, který jakýmkoliv terénem dokáže svézt i méně zkušené řidiče. A to je vlastně to, co se od luxusních aut dnes požaduje – bezpečí a možnost se dostat kamkoliv a kdykoliv bez ohledu na externí podmínky. I proto je novinka tak úspěšná u široké veřejnosti. A jak jste na tom vy? Pro Defender můžete hlasovat už od 17.10.  v rámci Motorvize Fans Award a 15 z vás navíc vyberem k osobní účasti na závěrečném testování, které proběhne v areálu Motokáry Hořovice už 31.10.

 

Jiří Chomát

Sdílet: