Citroën ë-C4: kandidát na čtenářské auto roku #12

Citroën ë-C4: kandidát na čtenářské auto roku #12

Autor: Jiří Simon · Fotografie: C Automobil Import, s.r.o. (Citroen media)

Motorvize Fans Awards 2021 se blíží mílovými kroky a já mám tu čest vám představit dalšího kandidáta, v pořadí již 12. Jde o příjemný kompromis mezi hatchbackem a crossoverem, který v naší redakci také prošel standardním týdenním testem, a to hned ve dvou výbavách a motorizacích. Prvně testovala Lucie naftovou verzi a o další dva týdny později jsem já testoval elektrické provedení. Samozřejmě jde o Citroën C4 a jeho elektrickou variantu ë-C4. I vy mu tak můžete dát svůj hlas, a to od 17.10. on-line nebo se stát jedním z 15 účastníků závěrečného testování.

 

Design vozů C4 a ë-C4 je typicky „Citroën“

Prosazuje se svou odlišností, kdy se mu daří kombinovat eleganci, plynulost a dynamiku kompaktního hatchbacku díky plynulým tvarům, elegantním liniím, osobitým grafickým prvkům, jež jsou pro Citroën typické a také sílu, charakter a robustnost SUV díky velkým kolům, velkorysým propracovaným blatníkům a ochraně 360° kolem celé karoserie. Krátké přední a zadní převisy v kombinaci s koly velkého průměru a světlou výškou zajišťují vozu jedinečnou zvýšenou sebevědomou pozici vyvolávající dojem, že vůz je připraven okamžitě vyrazit na cestu. Nová C4 a ë-C4 se rozhodly hodit za hlavu tradiční principy a zcela zamíchat kartami kompaktních hatchbacků. Vůz postavený na dlouhém rozvoru (267 cm) patří mezi klasické kompaktní hatchbacky.

Přední strana se světelným podpisem ve tvaru písmene V přebírá nové estetické principy značky Citroën, jejichž předobraz se objevil u koncepčních vozů CXPerience Concept, Ami One Concept a 19 Concept a poprvé byly použity u Nové C3 na začátku roku 2020. Jde o přirozený vývoj podpisu přední strany vozů Citroën: dvouúrovňové světlomety a chromované lišty, které jsou protažené po celé šířce vozu. V tomto jedinečném provedení se lišty vytvářející logo táhnou až k horní části světel pro denní svícení a nyní jsou protaženy i ke spodní části světlometů, jako zdůraznění 100% LED technologie „Citroën LED Vision“, kterou tvoří LED pásky pro denní svícení a světlomety se 3 LED moduly. Vysoká horizontální kapota přebírá konkávní tvary SUV C5 Aircross, dodávající vozu ë-C4 a C4 pevnost, sílu a robustnost a zajišťující jeho energický sebevědomý postoj. Přední nárazník s matně černým pláštěm ve spodní části zaručuje ochranu v případě drobných nárazů.
Aerodynamický profil nabízí velkorysé objemy podtržené jemnými, „na tělo“ propracovaným liniemi karoserie, které současně přinášejí sílu, dojem robustnosti a výrazný charakter. Díky umístění kol ve 4 rozích vůz velmi dobře sedí na silnici. Matně černé lišty kolem podběhů spojené s pláštěm předního i zadního nárazníku dodávají siluetě vozu větší dynamiku a vyvolávají pocit bezpečí a robustnosti, zatímco chromované lišty kolem oken a nová zpětná zrcátka moderního elegantního tvaru přinášejí impozantnost a eleganci. Z unikátní linie střechy v kombinaci se šikmým zadním oknem jasně vyzařuje aerodynamika vozu, k čemuž přispívá i spojler, který posílil dynamiku tvaru a vizuálně i fyzicky vůz usadil. Pomalu se svažující střecha přesahující přes všechna 3 boční okna a sahající až ke světlometům, odkazuje na legendární Citroën GS.
Zadní strana dodává vozu dynamiku a robustnost, široké zadní dveře, jejichž tvar optimalizuje nakládku, současně jasně ukazují, jak velkorysý je objem zavazadlového. Šikmé zadní okno, vertikální víko a jeho spojler se inspirovaly u tvaru C4 Coupé z roku 2004, zejména u originálního zadního okna děleného na dvě části a doplněného aerodynamickým spojlerem. Světla vozů ë-C4 a C4 spojuje leskle černá lišta a poprvé vytváří zadní světelný podpis ve tvaru písmene V. Zadní světla tak vytvářejí soudržný celek s předními světlomety.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Interiér

Kabina vzbuzuje na první pohled důvěru kvalitou provedení a moderním stylem a je součástí programu Citroën Advanced Comfort. Komfort evokuje už čistá moderní palubní deska, příjemně tvarované panely dveří, řada úložných přihrádek, příjemné měkké materiály a sedadla, která cestující vybízejí k usednutí. Široká horizontální přístrojová deska dává cestujícím pocit prostoru a objemu. Přístrojová deska, která se přirozeně rozšiřuje do panelů dveří, vytváří efekt obtékání, který zesiluje dojem ochrany a klidu, zatímco vysoká a široká středová konzola posiluje reprezentativní charakter. Cestující jsou ponořeni do příjemné a útulné atmosféry: na palubní desce je použitý nový originální tlačený povrch s grafickým vzorem ve tvaru loga, na sedadlech se objevují nové vzory Advanced Comfort, jednotlivé styly interiéru propojují vzhled sedadel s novými dekory a čalouněním panelů dveří. Na místech, kde kvalitní materiály přijdou do kontaktu s posádkou, jsou měkké na dotyk: týká se to pružné horní části palubní desky, opláštěných panelů předních dveří, měkce čalouněných loketních opěrek. V interiéru jsou použity saténově chromované nebo leskle černé prvky, které dodávají kabině eleganci a slouží k identifikaci užitečných funkcí. Před řidičem je volant se širokým dolním ramenem, který má v sobě zabudované ovladače asistenčních systémů vlevo a infotainmentu vpravo.

 

Technika

Nová ë-C4 ëlectric a C4 nabízejí komplexní výběr motorů. Tím největším lákadlem a hlavním bodem našeho dnešního programu je 100% elektrický motor: 136 k (100 kW) s baterií o kapacitě 50 kWh. Nová ë-C4 je opatřena motorem zaručujícím nízké provozní náklady, nulové emise CO2 a dojezd 350 kmi podle cyklu WLTP. Tento 100% elektromotor je velmi účinný a pružný, bez ohledu na okolnosti jeho výkon a točivý moment 260 Nm, který je k dispozici okamžitě, umožňují úctyhodné zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 vteřin v režimu Sport a maximální rychlost 150 km/h. Nová ë-C4 má k dispozici funkci Brake umožňující zpomalovat bez sešlápnutí brzdového pedálu a tím zvýšit dojezd. Tento systém tak na rozdíl od verzí se spalovacím motorem umožňuje rekuperovat energii dostupnou během fáze brzdění a zpomalení. K dispozici je několik režimů jízdy, které se přepínají voličem režimů na středové konzole: Eco, Normal nebo Sport, který působí na různé parametry, včetně klimatizace, efektivního výkonu a výkonnosti, a řidič si může vybrat mezi sportovní nebo optimální ekologickou jízdou. A pro stále větší klid má baterie záruku 8 let nebo 160 000 km se zbývající kapacitou 70 %.

Doba nabíjení byla optimalizovaná: v režimu 4 na veřejné nabíjecí stanici se pomocí rychlonabíječky 100 kW baterie nabíjí rychlostí 10 km/min, výsledek: 80 % nabíjení proběhne za 30 minut; v režimu 3 doma, prostřednictvím Wall Boxu 32 A¸ který lze koupit nebo pronajmout, se baterie kompletně nabije za 7,5 hodiny v případě jednofázového napětí a 5 hodin v případě třífázového napětí s příplatkovou nabíječkou 11 kW; v režimu 2 doma se baterie příležitostně dobije za 15 hodin přes zásuvku 16 A typu Green’up Legrand a za více než 24 hodin přes standardní domácí zásuvku.

Nová ë-C4 je nacpaná nejmodernějšími technologiemi, za zmínku stojí Active Safety Brake systém detekující pevné i pohyblivé překážky, chodce, cyklisty i auta, a to i v noci, systém varování před srážkou, který při rychlosti vyšší než 30 km/h varuje řidiče v případě, že hrozí srážka, aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Standardem v dnešní době je Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go nebo automatické přepínání dálkových světel.

 

Shrnutí a pozvání k hlasování

Citroën bezesporu vytvořil v nové generaci C4 povedený vůz, který sice lehce pozměnil svou standardní koncepci z hatchbacku blíže crossoverům, ale změna se vyvedla. To bylo ostatně znát i z našich testů. V poslední době jich potkávám na silnicích čím dál více, což značí, že si našly své místo i na českém trhu a věřím, že si nová genareace Citroën C4 a ë-C4 získá i vás, čtenáře motorvize.cz. Hlasovat pro oba kandidáty značky můžete on-line už od 17.10. prostřednictvím interaktivního formuláře, 15 z vás navíc umožníme i osobní účast na závěrečném testování nominovaných novinek. Zůstaňte proto ještě s námi.

 

Jiří Simon

Sdílet: