Honda Civic: už se nikdy nebudete cítít jako „béčko“
Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr BahenskýTento týden predikoval velmi lukrativní a především zážitkové dny. Meteorologové předpokládali slunečno s teploty pomalu lepšími než na jihu Evropy. Ovšem já na žádné slunce moc nejsem. Mě spíše láká vůně benzínu a hlavně výjimečná auta. Co by to mohlo být za auto? Jaká novinka nabídne spoustu muziky za slušné peníze a co mě právě na něm ještě zaujalo? Pojďme společně blíže zjistit, jaké ono výjimečné vozidlo je a proč právě tento automobil …
Není to jen Honda, je to nový Civic
Krásné vozy od automobilky Honda jsou dnes na denním pořádku. Nový Civic je ale něco jako boží hlavní chod v té nejluxusnější restauraci široko daleko. Díky svému vzhledu nový klenot v modelové rodině vypadá opravdu emočně nabitý a vy si snad budete klást otázku, jak je tohle vůbec možné?! Vše začíná u pouhé masky chladiče, která pohladí kolemjdoucí u srdce, nízká světlá výška pak představuje radost z jízdy, ale k tomu až za chvíli. K exteriéru nemám jedinou výtku, kterou bych mohl vznést k nový vůz. V interiéru se jedná o klasickou Hondu, takže pokud jste zastánci Němců, možná se budete chvíli „hledat“, ale myslím, že intuitivita se opět poněkud zlepšila a Civic je daleko blíže k dorozumění s posádky automobilu. Ukazatel „eko“, který mění barvu dle stylu jízdy (zelená-eco, modrá-agresivněji), je nově umístěn poněkud jinde tak, aby nerušil atmosféru palubní desky a hlavně nebyl tak výrazný jako u jiných vozů.
Vše začíná u sedaček …
Snad u každého testu se věnuji sedačkám. Ještě aby ne. Z mého pohledu se jedná snad o nejdůležitější prvek z výbavy, protože právě ony ovlivňují nejvíce naše pohodlí za volantem. Ty v Civicu sice na oko nevypadají nikterak atraktivně, ale svojí funkci splní a na mírně vzdálené trasy poslouží zcela bez pochyb. Bohužel jsem v autě nestrávil delší dobu jak 2-3 hodiny, proto nemůžu posloužit jako další rádce. U mě se ale ani po dvou hodinách neprojevila žádná bolest zad. Nejvíce oceňuji možnost opravdu nízkého posazení. Možná se bude zdát, že sedíte až úplně na zemi, a to Vám přidá na opravdovém sportovním pocitu, díky kterému si prostě nemůžete připadat jako béčko a teď jen stačí šlápnout na plyn a jet …
Ať (ne)žije downsizing: aneb jednolitr v tříválcovém Civicu
Musím se přiznat, že downsizing není úplně mým šálkem kávy. Mám raději větší motory, které jsou již nějak prověřené. I když jsem odpůrce jednolitrů jako takových, v Civicovi s jeho automatem mi docela i padne! Je to obdivuhodné, když můžeme zmínit, že se jedná o první přeplňovaný motor v Civicovi (opomineme-li předchozí Type-R). A jak jistě víte, premiéra nemusí být hnedka ta nejpovedenější. Možná by bylo dobré přidat přídomek „do města jako dělaný“ a na dálnici nebrat. Ve městě si užijete plnohodnotný zážitek a možná ani nepoznáte, že se jedná „jen“ o jednolitr. Auto se chová klidně a nevytáčí se do vysokých otáček, můžeme říci, že variátor se chová naprosto klidně jako používanější dvouspojka. Když pak dostane člověk chuť dostat ze sebe eso v rukávu, podrží ho skvělý podvozek. Variátor začne možná až zbytečně motor točit, ten je pak až zbytečně hlučný, a to i na dálnici, kde překročení 130ky jako by se mu líbilo. V průběhu testu jsme se snažili jet tzv. na spotřebu a s vozem jsme se dostali na 7,1l/100km. Při svižnější jízdě se budete pohybovat spíše okolo 8 l/100km. Takže nejde o žádný velký rozdíl a pokud tedy měníte nálady jako letošní počasí, tak můžete jezdit v průměru za 7,5. To není v zásadě ani málo ani hodně. Je to při nejmenším hodně daleko od udávané spotřeby, ale na benzín o výkonu okolo 100kw to rozhodně špatná hodnota není.
Podvozek: Má snad nějakého soupeře?
Možná jsem na začátku vyjádřil své nadšení z celkového provedení vozu. Pokud jsem za sebe až moc nechal mluvit emoce, omluvte mě, ale ještě jednou si dovolím vychválit Civica až do nebes. Jste častý kamarád s každou druhou dírou na silnici? Nemáte problém projet retardérem v nezměněné rychlosti? Pokud alespoň jedna otázka zněla ano, budete nadšení. Skvěle tlumí nerovnosti, není zbytečně tvrdé a neodskakuje jako jeho ostatní konkurenti. Ale opravdovou zkouškou důvěry si s ním projdete v zatáčkách, kde drží jako přibitý a vy víte, že se jedná o přítele, který by za vás dal ruku do ohně. Člověk očekává, že se auto musí utrhnout, ale tam, kde končí vaše hranice, se Civic rozcvičuje. Snad pouze jednou v průběhu testu jsem řekl hlasité „Au“, když jsem si nevšiml jedné z nerovností na silnici. Nikdy víc…
Dobrý výhled? No, skoro ..
Chtěl bych se s vámi na závěr podělit ještě o jeden příběh. Během testování jsem jednou parkoval šikmo s tím, že při couvání jsem musel sledovat provoz za mnou a najet si lehce doleva. Problém nastal, kdy jsem ze zrcátek nemohl nic vidět díky autům vedle, proto jsem se podíval dozadu za sebe. Doslova obří C-sloupky pro mě znamenaly opravdového nepřítele. Bohužel jsem neviděl auta přijíždějící zleva, a tak musel doufat ve svůj instinkt, který nakonec byl přesný a k žádné nehodě nedošlo.
Konec dobrý, všechno dobré
Kdyby auto stálo o 100-150 tisíc méně, napsal bych, že jsem našel ideální vůz nižší střední třídy (né-li ten vůbec nejlepší). Možná bych vám zde dokázal napsat, že příští týden vykradu ČNB, ale jedna z nevýhod Civicu je, že jeho cena sahá opravdu možná až zbytečně moc vysoko. Vždyť i v základu stojí o více než 100 tisíc korun více než jeho konkurenti v segmentu. Jasně, nemůžeme upřít, že už v základu vyjíždí se skvělou výbavou, ale jak jdete výš a výš, tak jde výš i cena a ta nemá problém se dostat na hranici 700 tis Kč, což snad jde jen u jednoho jediného etalona této třídy. Určitě se jedná o vůz, který je výjimečný, ta cena je ale nasazena prostě trošku výše. Když se ale nebudeme dívat na peníze, jeho krása a půvab mě opravdu okouzlila a koupi takového vozu bych snad ani nezvažoval a rovnou ji zrealizoval. Pokud jsem si mohl schovat ještě jednu radu na závěr, tak já osobně bych si radši zvolil manuál, který, jak jste od nás již párkrát slyšeli, je v Hondě jeden z nejlepších vůbec.
Petr Bahenský
Technická specifikace
motor | |
Model | Civic Limousine 1.5 Turbo |
Výkon | 134 kW |
Točivý moment | 240 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1700 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8 s |
Max. rychlost | 210 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1498 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.9 l/100km |
Velikost nádrže | 46 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/50R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1740 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1281 kg |
Přívěs s brzdami | 1200 kg |
Náklad | 459 kg |
Přívěs (bez brzd) | 500 kg |
modelová řada | |
Název generace | FC |
Uveden | 12/19 |
Dveře | 4 |
Karoserie | Sedan |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4648 mm |
Rozvor | 2698 mm |
Šířka | 1799 mm |
Prostor pro zavazadla | 519 l |
Výška | 1416 mm |
Světlá výška | 124 mm |
Průměr otáčení | 11.4 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.