Den s BMW iPerformance: elektrizující všemi směry…

Den s BMW iPerformance: elektrizující všemi směry…

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Před nedávnem se nám naskytla zajímavá příležitost, možná vůbec ta nejzajímavější ze všech. V jeden krásný slunný den jsme se měli přesunout do Bratislavy, abychom se vzbudili do ještě krásnějšího dne a ještě kousek popojeli na testování v okolí věhlasného Slovakiaringu. Kdo by však čekal, že pro nás budou připraveny nějaké supersporty či alespoň hothatche, byl na omylu. Když však ale zprůměrujeme výkony všech testovaných aut, budeme někde lehce nad 200 koňmi, což rozhodně není málo. Ptáte se, čím že jsme to teda vlastně jezdili? Zdánlivě nudné hybridy a plně elektrická auta jsme se vydali vyzkoušet tak trochu jinak. Divize iPerformance má u BMW na starosti všechna vozidla s označením „e“ a „i“. V případě prvně jmenovaného písmene jde o mild-hybridní pohony, i pak nesou na zádi všechna elektrická vozidla. Tak co? Dá se s vozidly, k jejichž vzniku vedly snahy o při nejmenším ekologickou a ekonomickou jízdu, užít i nějaká ta zábava? Přesně na tuhle otázku jsme se snažili odpovědět právě dnes!

 

Vyrážíme: z Prahy konvenčními automobily

Je běžný všední den a my se krátce po poledni sházíme v Praze, abychom o pár minut později vyjeli na dlouhou a zdánlivě nudnou cestu do Bratislavy. Tentokrát sedáme do konvenčních automobilů BMW a vyjma nové 740Le kolegů, my ještě ten správný elektrizující „feeling“ nezažíváme. Každopádně už v autě diskutujeme, co nás asi zítra čeká. Jak už bývá zvykem, ani dnes D1 nebyla žádnou příjemnou záležitostí. Do Bratislavy přijíždíme po asi 5 hodinách na cestě přesně tak, abychom stihli večeři. Nechci se pořád opakovat, ale mě v tuto chvíli nenapadá jiné synonymum ke slovu elektrizující, protože i naše poslední jídlo v předvečer velkých zážitků se nese v tomto duchu. Asi nemůžeme mluvit o bio jídle, ale suroviny určitě budou hodně přírodní a posuďte sami, jak moc záleží BMW na pocitu, který si z akce divize iPerformance odvezeme: domácí chléb a špaldové máslo; Marinovaný pstruh, uhorka, mandle, chřen; organické vajíčko; domácí jehněcí klobása a pár dalších takovýchto místních dobrot na nás čekalo. Dnes tu ale určitě nejsem od hodnocení jídla – bylo dobré. Z večerní zábavy odcházím jako jeden z prvních, abych byl ráno plně připraven na hlavní bod programu – vozy iPerformance.

 

Slovakiaring: krásné prostředí s ještě krásnějšími vozy

Kdo ještě na Slovakiaringu nebyl, asi nepochopí. Mě samého (a nebyl jsem sám) překvapilo, jak blízko je trať tohoto známého okruhu k příjezdovým cestám. My každopádně hned ráno zajíždíme vpravo od samotné tratě k polygonu, kde už na náš čeká opravdu slušná flotila. Z úst pořadatelů nemůžu přeslechout poměrně používané označení „plná palba“. Tou se totiž chvástá nejeden prodejce téměř každého zdánlivě pěkného vozu. Tady se ale zřejmě nepřehánělo. Několik unikátních laků (prémiových), i těch, které nesmí do myčky nebo třeba ručně šitá hnědá kůže s bílým prošíváním a semišový strop, to všechno jsou lákadla BMW Premium. Ale kvůli tomu se v okolí Bratislavy taky nenacházíme. Co konkrétně na nás tedy čekalo? Pokud se bavíme o flotile, tak jen ve stručnosti zmíním jednotlivé modely, za víše zmíněné písmeno „e“ je pro nás připraveno: 225xe, 540e, 740e, X5 xDrive40e, za „i“ pak kromě relativně běžné i3 v čistě elektrické specifikaci (bez REX jednotky, která slouží jako prodlužovač dojezdu) byla připravena i supersportovní a v Čechách už hodně dobře známá i8. A konečně jsme u toho největšího lákadla… Co vše jsme s ní zažili, o tom až za chvíli.

 

Čekání je dlouhé, napětí stoupá a očekávání ještě víc

Poté, co jsme dorazili na místo, nám pořadatelé dali dost času na nafocení všeho potřebného a na krátké občerstvení. Možná je potřeba zmínit, že jsme přeci jen dorazili o něco dříve. Málem bych snad i zapomněl. Tahle akce totiž není určena pouze pro pár vyvolených novinářů z blízkého i dalekého okolí slovenského okruhu. Především je cílena na zákazníky BMW, kteří si zde mohou vozy vyzkoušet a naučit se třeba i něčemu novému. Po pár minutách začíná rozprava a náš turnus o zhruba 40 účastnících je rozdělen do 4 skupin. Ptáte se proč používám slovíčko „turnus“? Opravdu jsme snad jedněmi z posledních, kdo má tu čest tuhle akci zažít, mimochodem pro všechny zájemce je ELECTRIC NOW TOUR k dispozici letos na Slovensku k dispozici zhruba 14 dní. Každá ze 4 skupin dostává své barevné označení a možná až symbolicky mám právě já na své visačce modrý puntík (modrá je u BMW spojena právě s iPerformance).

 

Pojďme už za volant: s i3 a i8 na slalom, s ostatními na silnice a jeden technický workshop k tomu

Hned v tomto podnadpise jsem nakousl, jak zhruba zněl náš program. Jakožto modrá skupina jsme měli možnost jako vůbec první usednout za volant i8. Já jsem si jako jeden z mála dovolil své nadšení projevit nahlas (snad tím nikoho neurazím). Před vyražením dostáváme krátké pokyny, jak bezpečně jet s i8 a celou trasu slalomu projíždíme nejdříve za nám svěřeným instruktorem. Neuplyne ani pár minut a už stojím na startovní čáře a čekám na pokyn. Asi mi nebudete věřit, ale své pocity bych přirovnal k těm, které mají závodníci na startovním roštu. Konečně na to mohu šlápnout a hned na úvod se musím srovnat s poměrně krátkou vzdáleností mezi jednotlivými kuželi. i8 zde stíhá zařadit pouze druhý převodový stupeň a já trať projíždím rychlostí někde okolo 50km/h. Na rychlejší část si musíme počkat, je nám dopřána krátká rovinka, na které můžeme „rozpálit“ naplno naše i8 z 0 až na nějakých 130km/h, to celé by nám mělo trvat jen lehce přes 5 vteřin. Dlouho jsem přemýšlel, proč byl slalom tak krátký a proč jsme si nemohli užít i pár normálních zatáček v tomhle supersportu. Odpovědi mám tentokrát 2. Za prvé nám zástupci značky chtěli ukázat, jak moc je i8 opravdu obratná, protože právě v tom tkví její největší přednost. Konečně za druhé se v BMW samozřejmě i o své hodně drahé kousky bálo, po zkušenostech s Čechy se asi není čemu divit. Na jednu stranu na mě sice čekalo zklamání kvůli malé délce slalomu. Po cestě domů jsem si ale přemítal, jak velký zážitek bylo vůbec usednout za volant i8 a s odstupem času jsem byl vlastně hodně spokojen. Druhým bodem je pro nás technický workshop, na kterém nám je vysvětleno (nebo spíše připomenuto) fungování systémů ve vozech i a e. Nechybí ani pár zajímavých dotazů, mě třeba zaujalo označení „jednopedálového“ vozu pro i3. Při šetrném zacházení prý řidič tohoto auta vzhledem k maximálnímu užití rekuperace nepotřebuje vůbec brzdu. Nejednoho chytrého kolegu pak napadlo zeptat se, jak dlouho vydrží brzdové destičky v takovémhle autě. A odpověď? V největším pražském servisu za dobu zhruba 3,5 let oficiálního prodeje v Čechách zatím ještě nikdy nikomu nebyly měněny brzdové destičky. Jak moc je pro vás tato informace zajímavá, nechám pouze na vás. Pak přichází řada na další neméně důležitý bod programu. Hned si zabírám 540e a těším se na jízdu. Instruktor nás sice mírní, ale pár rychlejších rozjezdů a průjezdů zatáčkami nám přeci jen dovolí. Největším překvapením je pro mě ale ze všech nabídnutých vozů asi 740e, ze které jsem zároveň měl předem asi největší obavy. Přeci jen oturbený dvoulitr mi v téměř dvoutunové největší limuzíně značky nějak nejde přes srst. Pak ale usednete, párkrát se rozjedete a vše jde stranou. Tohle je prostě pecka! A nejlepší stránkou? Ovládání! Sedmička se v této specifikaci chová jako běžná lehká limuzína, snad bych i řekl, že o mnoho lépe než daleko lehčí, menší Oktávka nebo třeba Leon. No nic, chýlíme se ke konci. Přichází řada na i3, se kterou už hodně zkušeností máme i my, takže se nebudu dlouze rozepisovat. V ještě kratším slalomu je našim úkolem vyzkoušet, jak jsou i3 skvěle obratné a ověřit vlastně jejich schopnosti v terénu, jemuž jsou určeny – městu. I „jednopedálovost“ je prokázána, z 50 auto samo zabrzdí zhruba na 80 metrech.

 

S BMW iPerformance – den jako žádný jiný

V úvodu jsem polemizoval nad myšlenkou, jak moc si lze den užít s elektrickými či hybridními vozy jakékoliv značky. Domnívali jste se, že nedá? Já jsem si na vlastní kůži vyzkoušel, jak skvělý může den s BMW být. Pokud se také ptáte, které auto mě nejvíce zaujalo, tak to bezesporu je výše jmenovaná 740e. Opět se mi potvrdila mnou opěvovaná hláška pro BMW – je na technologickém výslunní. Ani v nejmenším nepřemýšlejte nad tím, že bych byl z i8 zklamaný. Po zkušenostech s M140i jsem od ní možná čekal trošku víc, ale vlastně na papíře jsou obě auta stejně rychlá a asi se není čemu divit. i8 pak jednoznačně boduje v geniálním vyvážení hmotnosti a skvělé obratnosti. Za mě pak BMW patří kromě holdu za organizaci a přípravu skvělé akce také klobouk dolů za snahu ekologickými směry – vesměs mít téměř v každé modelové řadě jednoho zástupce s mild-hybridním pohonem je stále unikátní, pořádat pak akce pro veřejnost za podporu tohoto segmentu je úctyhodné. Jen tak dál, BMW!

 

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..