CUPRA Leon: kandidát na čtenářské auto roku #14

CUPRA Leon: kandidát na čtenářské auto roku #14

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Aktuálním žhavým tématem na portálu Motorovize.cz je již tradiční výroční anketa MOTORVIZE FANS AWARD. Ta je rozdělena na několik kategorií, z nichž jedna je věnována luxusním vozům, spadajícím do prémiového segmentu. K již dříve uvedeným kandidátům DS 9, Jaguar F-Pace či Land Rover Defender se nyní přidává i ryzí španělský zástupce CUPRA Leon. A právě proto, že se před lety ze sportovní divize Seatu stala samostatná automobilka vyrábějící vozy vice či méně odlišné od mateřské značky, není diskuze o tom, že její žhavá novinka pro rok 2021 patří právě do premium segmentu ankety čtenářské auto roku. Jaké jsou jeho vlastnosti a přednosti, které byste měli během vašeho hlasování zohlednili? Ty nejžhavější se vám pokusíme nyní představit na následujících řádcích.

 

CUPRA Leon je nyní ještě přitažlivější

Zákazníci mají k dispozici dvě karosářské verze – pětidveřový hatchback a Sportstourer – mohou si tak vybrat vozidlo, které se nejlépe hodí k jejich životnímu stylu, aniž by museli přijímat kompromisy z hlediska výkonů, komfortu nebo praktičnosti. Dynamický dojem umocňují boční prahy a s barvou karoserie kontrastují tmavě chromované detaily, včetně rámečku masky chladiče, ozdobných prvků na předním blatníku a vnějších zpětných zrcátek. Výsledný vzhled vyjadřuje emocionální náboj a odvážný charakter vozu. Významným faktorem pro skvělý celkový dojem je také paleta nabízených barev karoserie, a to včetně dvou exkluzivních matných. Vnější design umocňují nepřehlédnutelná 19“ kola z lehké slitiny ve specifickém designu CUPRA, která jsou nabízena v odstínu mědi nebo v barvě s diamantovým efektem. Mezi paprsky kol jsou viditelné třmeny brzd Brembo v barvě mědi s brzdovými kotouči o průměru 370 mm. Přední světlomety standardně používají Full LED technologii. Díky tomu nabízejí řidiči ještě lepší výhled i za nejtemnější noci. Do vnějších zpětných zrcátek jsou integrovány LED ukazatele směru. Na zádi přitahují pozornost dynamické ukazatele směru a zadní LED světla „coast-to-coast“ v celé šířce vozu. Sportovní estetický dojem zesilují koncovky výfuku (naznačené koncovky v barvě mědi u plug-in hybridní verze, dvě koncovky u méně výkonných verzí, čtyři u výkonnějších variant), difuzor a velký spoiler. Pomyslnou třešničkou, která pomáhá dotvářet prémiovou atmosféru okolo vozu (a hlavně za šera a v nočních podmínkách) je uvítací osvětlení „CUPRA“, které je promítáno na zem vedle vozu.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Emotivní interiér plný moderních technologií

Jakmile řidič usedne do standardně dodávaného skořepinového sedadla, uchopí CUPRA kožený volant s tlačítkem pro spuštění motoru a CUPRA voličem jízdních režimů a pohlédne na digitální přístrojový štít, okamžitě pochopí, že bude řídit exkluzivní automobil. A tento dojem ještě umocní „ESP off“ tlačítko na středové konzole. CUPRA volant, odkaz na závodní rodokmen nabízený pro verze s výkonem od 245 k, skvěle padne do rukou a řidiči poskytne těsné spojení s vozidlem. Větší páčky pod volantem usnadňují manuální řazení, které probíhá mnohem přirozeněji. Technickou atmosféru dotvářejí multifunkční tlačítka. Pozornosti řidiče neunikne ani velký 10“ displej informačního a zábavního systému. Přemístěním ovládacích prvků na dotykový displej se zmenšil počet fyzických tlačítek, což přispělo k elegantnějšímu, modernějšímu vzhledu. Pocit přehlednosti umocňuje v interiéru elektronický volič převodovky DSG s technologií „shift-by-wire“, který ponechává na středové konzole více volného prostoru a optimalizuje ergonomické řešení konzole. Decentně dramatický náboj dodávají celému interiéru ozdobné prvky v odstínech mědi a tmavého chromu. Mezi nejnápadnější doplňky patří obšití přístrojové desky kůží s prošíváním v odstínu mědi a sofistikovaná ozdobná obložení z kartáčovaného tmavého hliníku na výplních dveří, osvětlené CUPRA prahové lišty vpředu a barevně sladěné čalounění sedadel a výplně dveří. Atmosféru v interiéru určují také sedadla, která si zákazníci vyberou. K dispozici jsou čtyři různé druhy skořepinových sedadel. Standardní verze nabízí čalounění tkaninou s umělou kůží na bočních polštářích. Nabídka zahrnuje také čalounění černou kůží se systémem elektrického nastavování polohy sedadla řidiče a pamětí pro její uložení. Tato varianta se dodává také v barevném odstínu modrá Petrol, který se objevuje i na přístrojové desce. Interiér vozu CUPRA Leon je velmi velkorysý. Řidiči i ostatním cestujícím poskytuje více prostoru díky větším vnějším rozměrům vozidla. Objem zavazadlového prostoru verze Sportstourer je 620 litrů (470 litrů u plug-in hybridní verze), zatímco pětidveřový hatchback nabízí 380 litrů (270 litrů u plug-in hybridní verze). Výsledkem je interiér, který je zaměřený na řidiče, aby si mohl nerušeně užívat podmanivé výkony Leonu. Je však také dostatečně komfortní a praktický pro zvládání každodenního života bez kompromisů. CUPRA Leon zpříjemňuje pobyt v interiéru a dodává mu ještě vytříbenější charakter systémem Full LED ambientního osvětlení, které obklopuje řidiče a cestující. Systém zajišťuje nejen funkci příjemného dekoračního osvětlení, ale také řadu důležitých funkcí, jako je upozorňování na překážky při couvání z parkovacího místa (oranžové přerušované světlo) nebo při otevřených dveřích (červené světlo).

 

“Král Leonů” nabízí kompletní řadu vysokovýkonných motorů včetně elektrifikovaných pohonů

Konvenční pohony tvoří v modelové řadě CUPRA Leon stále hlavní část nabídky. Zákazníci mají na výběr tři verze zážehového motoru s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu, které poskytují tradičnější pojetí dynamiky. Nabídka zahrnuje dvoulitrové čtyřválce s výkonem 245 k (180 kW) a točivým momentem 370 N.m, resp. 300 k (221 kW)/400 N.m. Obě varianty se dodávají s pohonem předních kol a oběma druhy karoserie – hatchback i Sportstourer. Precizní přenos hnací síly s optimalizovanou ovladatelností podpoří samosvorný přední diferenciál (VAQ). Tento systém používá data z různých senzorů včetně úhlu otočení volantu, rychlosti otáčení kol a míry otáčení vozu kolem svislé osy. Výsledkem je ještě větší pocit jistoty a stability při dynamické jízdě. K mání je však ještě jedna verze, a sice nejvýkonnější motor pro tuto modelovou řadu, přeplňovaná zážehová jednotka 2.0 TSI s přímým vstřikováním, nabízející 310 k (228 kW) a 400 N.m, která pohání výhradně verzi Sportstourer za pomocí náhonu na všechna čtyři kola 4Drive. Všechny verze pohonu těží z výhod dvouspojkové převodovky DSG. Technologie „shift-by-wire“ realizuje řazení na základě elektronických signálů, bez mechanického propojení páky voliče a převodovky. Alternativou ke standardním „spalovákům“ je plug-in hybridní verze e-HYBRID. Ta kombinuje zážehový TSI motor o objemu 1,4 litru spolu s elektromotorem a sadou Li-ion akumulátorů o kapacitě 13 kWh. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 245 k (180 kW) a maximální točivý moment 400 N.m. CUPRA Leon s plug-in hybridním pohonem zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy (Sportstourer: 7,0 sekundy) a dosahuje nejvyšší rychlosti 225 km/h. Pokud však řidič nespěchá, může využít výhradně elektrický pohon s dojezdem 55 až 60 km podle metodiky WLTP ve verzi hatchback, resp. 54 až 59 km podle metodiky WLTP ve verzi Sportstourer, a tímto elegantním způsobem cestovat městskými ulicemi nebo městskými centry s nulovými lokálními emisemi. Nabití akumulátorů veřejnou nabíječkou je otázkou pouhých 3,5 hodiny (nebo šesti hodin z elektrické zásuvky 230 V v domácnostech). Díky hospodárnosti plug-in hybridního pohonu mohou emise CO2 klesnout pod hranici 34 g/km (5dveřový hatchback: 29 až 32 g/km podle metodiky WLTP/Sportstourer: 30 až 34 g/km podle metodiky WLTP). CUPRA Leon e-HYBRID je nyní k dispozici i ve druhé plug-in hybridní verzi, která nabízí nejvyšší výkon 204 k (150 kW) a maximální točivý moment 350 N.m.

 

Uspěje v silné konkurenci právě tento vůz? O tom rozhodnete pouze vy, naši čtenáři

I když je CUPRA Leon velmi atraktivní vůz, stojí proti němu významní zástupci prémiového segmentu od takových automobilek, jako je Mercedes-Benz, Volvo či Jaguar. Nebude to lehký boj. O svých kvalitách může však Cupra Leon přesvědčit řadu z vás hlasujících on-line. 15 z vás navíc dostane jedinečnou možnost osobně se zúčastnit závěrečného testování, v rámci něhož bude umožněno projet většinu nominovaných novinek.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: