BMW R 1250 R: Pohodář s velkým srdcem
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýR-ková řada BMW byla vždy určena univerzálním motorkám tradičního stylu pro sport i turistiku. R 1250 R, kterou mám právě tento týden k dispozici i já, to nejen potvrzuje, ale hlavně posunuje na novou úroveň. Univerzální – ano, pro turistiku – určitě, sport – to teda rozhodně, tradiční – a teď nevím. Design považuji za spíš moderní, motor je tradičním boxerem, ale technicky je někde úplně jinde a zážitek z jízdy nabízí rozhodně něco víc. A co to je? To se dozvíte na následujících několika řádcích…
Technika alla BMW
Technologické vychytávky, které má BMW v repertoáru, dělají z téhle motorky skutečně parádní stroj. Začneme motorem. Ten je stěžejní a nepřehlédnutelný. Do těla tohodle naháče se BMW rozhodlo nacpat svůj legendární boxer o objemu 1254 cm³, který dává rovných 100 kW s krouťákem na úrovni skvělých 143 Nm. Nová generace dvouválcového motoru boxer je navíc vybavena technologii BMW ShiftCam pro variabilní časování a zdvih ventilů. Jádrem celé této technologie je vačkový hřídel, který má dvě vačky na ventil. Pokud jste techničtí nadšenci, mrkněte přímo na stránky BMW, kde je popsáno, jak to celé funguje. Pro nás ostatní stačí, že výsledkem téhle vychytávky je větší výkon v celém rozsahu otáček, hladký chod motoru a nádherný zvuk. Aby z vás obrovský boxer nevytřásl duši, má v sobě BMW pomocnou hřídel, která kompenzuje vibrace. Vyvažovací hřídel se pohybuje stejnou rychlostí jako kliková hřídel a eliminuje tím vibrace v novém motoru.
Ke komfortu jízdy pak přispívá ještě ESA (Electronic Suspension Adjustment) – systém automaticky reguluje tlumení a předpětí pružiny teleskopické vidlice a vzpěry podle zatížení a jízdních podmínek. Zároveň umožňuje tlumiče volitelně nastavit podle toho, jestli se chcete kochat nebo si užít sportovní jízdu. K tomu přidejte skvělé brzdy a spoustu dalších asistentů a doplňkových (většinou příplatkových) funkcí jako ABS, kontrolu trakce, quick shifter, dynamic packet a máte perfektního naháče, i když se s tím vším už dostanete hodně nad základních 362 tisíc.
V jednoduchosti je krása
Na pohled je motorka v podstatě jednoduchá. To ale vůbec nevadí. Na první pohled vypadá, jako by byla celá postavená kolem toho obrovského motoru. Ten z pohledu designu jasně dominuje a mohutné, do boku vystrčené hlavy válců jsou monstrózní a nádherné zároveň. Tahle motorka prostě budí respekt. Mimochodem, když vás budou bolet nohy ze sportovnějěšího posezu, který tahle motorka standardně nabízí, dají se vykopnout dopředu a položit na motor. Designově je jinak R 1250 Rjednoduchá a odhaluje maximum techniky. Přední světlomet nabízí klasický tvar, nechybí ale LED technologie. Za ním máme kapličku displeje a v tomto případě vše schováno za malým sportovním štítkem. Ten bych každému doporučil. Vypadá dobře a ve vyšších rychlostech ho určitě oceníte. Za tím vším je pěkně tvarovaná nádrž a ještě dále sportovní sedadlo. Na pohled vypadá celkem štíhlé, ale je fakt pohodlné. Na tomhle naháči s tímhle sedlem bych si klidně uměl představit i několikadenní cestu po Evropě. No a to je z designu vlastně všechno. Pak už je tady jen trubkový rám a spousta techniky, kterou můžete obdivovat. Zadní část tradičně zakončuje kardan na levé straně a pěkně zpracovaný laděný výfuk Akrapovič na straně druhé. V jednoduchosti je prostě síla a relativně subtilní naháč s obrovským motorem prostě nepotřebuje spousty plastu aby vypadal skvěle.
Opět musím (jijž poněkolikáté) BMW pochválit, jak vyřešilo ovládání počítače pomocí kolečka a pár tlačítek na obou řídítkách. V porovnání s některými monstrózními ovládacími bloky jiných výrobců je to určitě krok správným směrem. Z motorky tak na první, druhý i třetí pohled sálá určitá tradice, nádherné řemeslné zpracování, výkon a sportovní duch.
Ultimátní, univerzální naháč
Jakmile na motorku sednete a nastartujete ji, ucítíte lehké vrnění. Motor s motorkou tak trošku klepe, ale přesně tou intenzitou, kterou si přejete. Není to nijak obtěžující a právě tohle lehounké brnění dává pocit přesného spojení mezi vámi a motorkou. Stačí otočit plynem a ucítíte i uslyšíte tu sílu, kterou v sobě 100kW boxer schovává. Pro zajímavost, pokročilé řízení motoru, které BMW vyvinulo, vám na začátku mění i optimální otáčky, respektive, dokud se motor nezahřeje, ukazuje vám červenou zónu už od nějakých 4 tisíc otáček. Za jízdy je motorka až překvapivě pohodlná a působí prostě lehce, jen z ní kouká obrovský motor. “Erko” krásně poslouchá a do zatáček se naklápí s maximálním nadšením. Na řezání zatáček je prostě jako stvořená. Boxer uložený hodně dole posunuje těžiště a motorce dává neskutečnou stabilitu. Posaz je sportovnější, ale díky úžasnému sedlu pořád příjemný.Nepadáte tolik na ruce jako na vyloženě sportovní motorce a ani po pár hodinách není jízda únavná. V zatáčce si stačí jen lehce poposednout, váha se přenese na přední kolo a motorka drží jak přilepená. Perfektní tlumiče dovolují soustředit se jen na jízdu a ani moc nemusíte řešit stav silnic. Nastavení na “Road” je jak dělané na české okresky, jejichž stav se občas blíží tankodromu. Jakmile jsem se dostal na lepší asfalt, přepnul jsem na “Dynamik” a užíval se ostřejší sportovnější jízdu. Drobnou výhradu bych měl snad jen k převodovce. Při podřazování z trojky na dvojku je trochu cítit kopnutí do kardanu, elektronika to ale rychle vyrovná a motorka nemá tendenci jít do smyku. Jen ta dvojka by prostě mohla být trochu delší, vždyť při lehce vytočené trojce se dostanete někam k 120 km/h. Jinak samozřejmě i převodovka funguje bezvadně, čistě a precizně.
Závěrem: důraz na každý detail, a to takřka neomylná
R 1250 R je z mého pohledu jeden z nejlepších klasických naháčů. Prošpikovaný technologií pro 21 století neztratil nic ze svojí zábavnosti. Naopak celým tím technologickým pokrokem se BMW podařilo vybrousit skutečný klenot. Na téhle mašině můžete líně jezdit po okreskách a kochat se krajinou nebo řezat zatáčky a brousit kolena o asfalt. Výborná ergonomie, nádherný design a výkon 136 koní v 7 750 ot./min. spolu s perfektním zpracováním představují jedinečný mix, s nímž se rozhodně nebudete nudit. Navíc je k motorce dostupné obrovské množství doplňků a příslušenství, abyste si mohli stroj doladit dle vlastních představ. (Ne)dává tohle snad někomu smysl?
Jirka Babický