Nová Škoda Kodiaq je tak trochu verzí 3.0 – během prvních dojmů nepřekvapí jen „simply clever“ řešení
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)O mně je všeobecně známé, že mám k vozům Škoda Auto poněkud rezervovaný a přiměřeně kritický přístup. Ne snad, že by to by byla špatná auta, to v žádném případě, jen mi nepřijdou dost osobitá a tak nadšení většiny (minimálně české) populace jednoduše nesdílím. I tak jsem se na prezentaci nového Kodiaqa těšil, protože každý nový model je zajímavý sám o sobě a tady se nejedná jen o nějaký drobný facelift, ale o opravdu nové auto. Rád jsem tedy přijal pozvání na mezinárodní prezentaci do slunného Španělska, a to se svým tradičně kritickým přístupem, i když plný očekávání – jaká tedy nová Škoda Kodiaq bude. To a mnohem více se dočtete v následujících řádcích.
První dojmy a desing: svěží, moderní a za mě velmi povedený
Hodnocení vzhledu vozu je za mě vždy subjektivní záležitostí. Finální verdikt tak vždy bude na každém z vás. Vůz mezigeneračně trochu povyrostl a na první pohled je to zřejmé. Přední část si zachovala typické prvky přechozí generace. Jakmile Kodiaqa spatříte, budete stále vědět, že je to on. Dominují zde dělené přední světlomety, nyní už s FULL-LED technologií a současná uhlazená mřížka chladiče, podle které ihned poznáte, že je před vámi nová Škoda. Nárazník má přiostřené strany se vstupy pro chlazení brzd a mezi nimi je další mřížka táhnoucí se po celé šířce nárazníku. Kodiaq vypadá, jako by se mračil a tváří se u toho velmi sebevědomě.
Boční profil samozřejmě naplno využívá potenciál většího SUV. Nemáme zde žádnou zkosenou záď či podobné zbytečnosti, které reálně jen ubírají ze zavazadlového prostoru. Zajímavý je C-sloupek zkosený do protisměru a u mnou testovaného vozu konkrétně lakovaný kontrastní stříbrnou barvou, která ladí s částí zadního nárazníku. Je to svěží prvek, díky kterému záď nepůsobí i přes velké plochy nikterak těžkopádným dojmem. Za zmínku jistě stojí nová barevná kombinace barvy „Zlatá Bronx“, černých spodních lemů a 20palcových kol s aerokryty – to mu opravdu sluší.
Zadní část má pěkné vyvážené proporce, modernizovanou grafiku zadních světel, decentní spoiler nad zadním oknem a dominantní nápis Š K O D A pěkně na středu víka zavazadlového prostoru. Spodní tmavou část nárazníku odlehčuje stříbrná linie ve stejném odstínu jako C-sloupek vozu.
Můj pohled na vzhled nové Škody Kodiaq je, že se mi jednoduše líbí a to bych o předchozí generaci opravdu nenapsal. Vadila mi u ní jista disproporce, která tady už není. Poměry mezi výškou a především délkou a šířkou jsou ideální a Kodiaq díky tomu vypadá opravdu dobře.
Nová Škoda Kodiaq a novinky, kterými vypálí konkurentům rybník
Interiér: Tak to je opravdu skok…
K prvním jízdám jsme měli k dispozici celkem 4 různé varianty a výše zmíněná byla tzv. „v plné palbě“. Ta je upřímně – naprosto bez výhrad. Světle hnědá kůže z něj dělá v podstatě luxusní vůz. Tohle se opravdu povedlo. Pro účely tohoto článku jsem ale nafotil i jednu ze základnějších verzi a tu si tu trochu víc rozebereme, přeci jen se bude prodávat o trochu víc.
Interiér byl totiž další z částí, která mi u předchozí generace úplně nesedla. U auta s pořizovací cenou za jedním milionem korun už mám určitá očekávání, která první generace jednoduše nenaplnila. U nové se nic takového neděje. Kompletně přepracovaná palubní deska s prošívaným čalounění po celé šířce mezi výdechy klimatizace vypadá opravdu skvěle. Dva rozměrné displeje s čistou grafikou a nově i head-up displej pro řidiče dávají najevo příslušnost moderní době. Digitální kaplička přístrojů nabízí všechny informace, které můžete potřebovat a jsou samozřejmě nastavitelné včetně možnosti zobrazení navigace. Multimediální centrum na středu palubní desky funguje na novém softwaru a nutno říct, že jsem nenarazil na jediný problém. Vše je intuitivní a přehledné. Celková ergonomie je příjemná, funkční a to mimo jiné i díky přítomnosti analogových ovladačů pro hlavní a často používané funkce. Tady se člověk rychle cítí „jako doma“. Navíc jsou zde k dispozici i „Simply Clever“ řešení pro čištění displejů, v podobě hranolu k tomu určenému, který dokonale zapadne na své místo do středové konzole a je tak vždy po ruce – konec upatlaných obrazovek v autě, děkuju. Středová konzola nabízí opravdu hodně místa pro osobní věci posádky, mimo jiné i proto, že ovládání převodovky je přesunuté na páčku pod volantem na pravé straně – dobrý nápad a využití prostoru. Asi největší novinkou, kterou očekávejme i v další nových a modernizovaných modelech, budou i opravdu praktické kulaté ovladače pod středovou konzolou. Ty se opravdu podařily a dále zjednodušují ovládání vybraných funkcí. Vypadají jako klasické otočné ovladače vícezónové klimatizace, ale jejich stisknutím dokážete také nastavit výhřev, nebo odvětrávání předních sedaček a pro prostřední z nich si můžete nastavit až 4 ze 6 nabízených funkcí.
Pohodlí pramenící z velkorysého vnitřního prostoru je takřka bezkonkurenční
Sedačky jako takové nabízí široké možnosti nastavení a mají i AGR certifikaci. Jsou opravdu pohodlné a v kombinaci s nadbytkem prostoru uvnitř vozu získáte nebývalý komfort na dlouhé cesty. Navíc je u vyšších výbavových stupňů k dispozici i masážní funkce. Prostornost interiéru je kapitola sama pro sebe a na jednoduchém příkladu se dá jednoduše ukázat, jak silný v této disciplíně nový Kodiaq je. Asi po hodině jízdy na místě řidiče jsem se šel ze zvědavosti posadit sám za sebe a nutno říct – místa je i vzadu tolik, že bych klidně absolvoval cestu Praha – Ostrava – Praha v zadní části vozu. Místa pro nohy i hlavu zde má dostatek i moje nadstandardně rozměrné tělo. Navíc existuje možnost si v případě potřeby zadní sedačky dělené v poměru 2:1 ještě posunout a sklopit, což přidá další prostor a tedy i pohodlí. V této kategorii auta mě to mile překvapilo, nejde úplně o standard a navíc je to skoro „zbytečné“, protože než jsem na to přišel, neměl jsem výhrady.
Zavazadlový prostor je jednoduše obrovský. Při běžném nastavení zadních sedaček v nabízí přes okolo 950 l a po jejich sklopení se z Kodiaqa stavá malá dodávka. Jen u verze IV je díky přítomné baterii těch litrů o trochu míň, ale i tak přes 900, takže to nevnímám jako problém a verze IV má navíc opravdu co nabídnout. K tomu se dostaneme v další části.
Technika: na začátku prodeje jsou k dispozici 4 motorizace
Časem jistě přibydou další, ale v současnosti je možné vybírat z těchto pohonných jednotek: 1.5 TSi 110kW s mildhybridní technologií, 2.0 TDi 110 kW s předním náhonem, 2.0 TDi 142 kW s pohonem 4×4 a verze iV s motorem 1.5 TSi kombinovaným s elektromotorem o výkonu 80 kW a necelých 20 kWh netto kapacity baterie.
A který je nejlepší? Na to je více úhlů pohledu a bude záležet především na preferenci zákazníků. Já to vezmu hezky popořádku tak, jak jsem si auta vyzkoušel.
Úplným základem je tedy 1.5 TSi s automatickou převodovkou a předním náhonem. Obecně se dá říct, že jako základní motor postačí. Na našich cestách byl většinu času velmi kultivovaný a vykazoval spotřebu někde u hranice 7 l na 100 km. Jedinou jemnou vadou na kráse je jeho projev při vyšší zátěži. Například při potřebě větší akcelerace nebo zrychlení na úrovni dálničních rychlostí chtě nechtě musí do otáček a vzhledem k celkově klidnému provozu auta je to trochu rušivé. Jako základ to není vůbec špatné a věřím, že pro příměstský provoz je to zajímavá a cenově nejzajímavější alternativa.
Pokračovat můžeme 2.0 TDi 110 kW s předním náhonem. Zástupci Škodovky nám ukázali čísla prodejů předchozí generace, ze kterých jasně vychází, že zákazníci kupovali především verze s pohonem 4×4. Je tedy otázkou, jak se základní nafta chytne, protože zmíněný podíl prodejů čtyřkolky přesahoval 80 %. Reálně je ale tohle opravdu příjemné auto s odpovídajícím výkonem a projevem. To, co bylo u základní motorizace místy trochu rušivé, zde vůbec nepřichází. Kultivovanost a utlumení naftového motoru je na vynikající úrovni, díky které si tu pohodu na palubě užijete ještě o trochu víc. Dynamika vozu je úplně dostatečná. Upřímně si myslím, že tato motorizace by vyhovovala úplně každému, kdo nežije na horách a tu čtyřkolku opravdu potřebuje. Spotřeba se v průběhu našich jízd pohybovala na úrovni 6,5 l na 100 km.
2.0 TDi se 142 kW a pohonem 4×4 je v současné hierarchii na vrcholu standardního pohonu. Platí pro něj to samé, jako pro slabšího bratříčka s naftovým pohonem s tím rozdílem, že výkonu už je tady opravdu dost. Díky pohonu všech kol jde ruku v ruce s těmi kilowaty navíc ještě více jistoty a například předjíždění na okreskách je tak ještě příjemnější. Podle prodejů minulé generace by právě tohle měla být ta nejprodávanější motorizace a dá se to pochopit. Kodiaq je na evropské poměry už „velké“ SUV, kde tu čtyřkolku člověk jednoduše očekává. Dalším bonusem je, že spotřeba se pohybovala na obdobné úrovni jako u slabší verze a to i přes vyšší výkon a právě pohon všech kol.
Škoda Kodiaq iV je Plug-in Hybridem se schopností ujet dle WLTP až 100 km na jedno nabití– reálně bych řekl, že 80 km určitě zvládne a s výkonem elektromotoru 80 kW je jízda velmi příjemná a dynamicky vyhovující. Maximální rychlost čistě na elektřinu činí 140 km/h, takže v rámci zákonných limitů vás nic omezovat nebude. IV je možné zapnout jak na čistě elektrickou jízdu, tak na hybridní režim, kdy si Kodiaq řeší vše potřebné sám a nutno říct, že to funguje opravdu dobře. Příjemná je také možnost nastavit si rekuperaci energie ve třech stupních a reálně tak výrazně míň v běžném provozu potřebovat brzdit. Nejsilnější stupeň je velmi efektivní. Další skvělou vlastností „IVéčka“ je možnost DC nabíjení výkonem až 50 kW. Z 20 na 80 % to tak zvládnete pod půl hodiny.
Ano, je to technologie navíc, cena bude jistě vyšší, ale pro zákazníky s vlastním domem někde u velkého města bude verze iV velmi zajímavou alternativou i přesto, že má poháněnou jen přední nápravu. Spotřebu jsem tady úplně neměřil, protože bych auto musel používat určitě déle, než vymezený časový úsek, který by iV zvládlo kopec nekopec čistě na elektřinu a tedy za teoretickou „0“ spalovacího motoru.
Obecně pro všechny vyzkoušené verze Kodiaqu platí, že podvozek je opravdu příjemný. Jízdní projev jistý a uvolněný. Jediné, co trochu rušilo, byl přejezd příčných nerovností, kdy se mi zdálo, že se trochu zatřese zadní náprava, ale pojďme si říct, že novinářský zadek je občas už trochu přecitlivělý a věřím, že většina zákazníků by si takového projevu ani nevšimla. Rozdíl mezi předchozí a současnou generací je propastný, ale větší rozbor si necháme do klasického redakčního testu.
Závěr: Nový Kodiaq přeskočil jednu generaci
Jak už jsem zmínil na začátku článku, nepatřím zrovna mezi zapálené fanoušky, co se produktů naší domácí automobilky týká a k tomu opravdu nefandím SUV. To nebyla úplně ideální základní pozice pro nový Kodiaq. Ale s tím, kam se mezigeneračně posunul, mohu s čistým svědomím konstatovat, že jsem byl velmi mile překvapen. Tohle auto svým designem, interiérem, jízdním projevem a celkovou atmosférou přeskočilo z mého úhlu pohledu celou jednu generaci a nyní tady máme prakticky Kodiaq 3.0. Tak obrovský rozdíl mezi navazující modely jsem ještě neviděl a doslova jsem si musel překopat svůj pohled na věc. Nová Škoda Kodiaq je totiž opravdu dobré rodinné auto, které mi se současnou generací doslova vyrazilo dech.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Kodiaq 2.0 TDI |
Výkon | 142 kW |
Točivý moment | 400 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7.8 s |
Max. rychlost | 220 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 7 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1968 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8.2 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 6 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5.9 l/100km |
Velikost nádrže | 58 l |
Emisní norma | Euro 6e (WLTP) 36EA |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/55R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2330 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1792 kg |
Přívěs s brzdami | 2300 kg |
Náklad | 538 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | PS |
Uveden | 03/24 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4758 mm |
Rozvor | 2791 mm |
Šířka | 1864 mm |
Prostor pro zavazadla | 910 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 2105 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1679 mm |
Světlá výška | 189 mm |
Průměr otáčení | 11.2 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |