Kandidát #2 Motorvize fans award 2017: Audi A5 Sportback G-Tron
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýDoslova před chvílí jsme vám ukázali prvního z kandidátů patřících do letos zcela nové kategorie Premium. Vedle nového Mini Countrymana se letos postaví před vás čtenáře i zástupce ingolstadtských čtyř kruhů. Za koncernem VW a konkrétně prémiovou Audi přijede na letiště Příbram už 12.11: Audi A5 Sportback. To zní hodně slibně, nemyslíte? Když ještě vzpomeneme, že před pár dny to vypadalo spíš na mladšího a menšího brášku A3… Máme tu ale jednu doslova výjimečnost. A5 nám český importér nabídl ve verzi G-Tron. Pro nezasvěcené jen doplníme, že opravdu pod kapotou najdeme motor spalující stlačený zemní plyn CNG. 2.0 TFSI v kombinaci s automatem a výběrem z benzínu a CNG, to zní při nejmenším hodně zajímavě. Kdo z vás se těší? My upřímně opravdu hodně!
Novinka vyplňuje prostor mezi klasickým sedanem, kombíkem Avant a dvoudveřovým modelem A5 Coupé, přičemž opět tady máme zcela nový vůz, ačkoli jeho povědomé tvary s přepracovanými detaily dávají důvod myslet si, že je před námi pouze modernizovaná předchozí verze.
Není tomu tak. Nový Sportback je postaven na aktuální verzi modulární platformy MLB s podélně uloženými motory, ačkoli liftback má oproti kupé prodloužený rozvor z 2764 na 2824 milimetrů. Přední kola jsou zavěšená na pětiprvkové konstrukci a podobně koncipované pětiprvkové závěsy najdete rovněž na zadní nápravě. Hmotnost auta se mezigeneračně (podle použitého motoru) snížila o 85 kg.
Od počátku bude A5 Sportback k mání s pěti motory. Pod kapotou může mít jednu ze dvou verzí motoru 2.0 TFSI s výkonem 190, respektive 252 koní a točivém momentu 320 a 370 Nm. Základní diesel má rovněž objem 2,0 litru, výkon 190 koní, 400 newtonmetrů a průměrnou udávanou spotřebu 4,1 litru na 100 kilometrů v kombinaci s manuálem a pohonem předních kol.
Verze g-tron vycházejí o něco dráž než benzinové ekvivalenty, ale mají výrazně menší provozní náklady. Dílem díky vlastnostem zemního plynu, dílem díky menším nominálním emisím CO2 (a tedy nejrůznějším úlevám na většině velkých evropských trhů). Předností CNG jsou ale i menší reálné emise látek škodících lidskému zdraví.
Oproti benzinové verzi má 2.0 TFSI g-tron upravené ventily, písty, chladicí soustavu, výfuk, svíčky i katalyzátor. Plyn totiž „nemaže“ tolik jako benzin a motor navíc pracuje s vyššími spalovacími tlaky i teplotami. V nabídce je vedle manuální převodovky i dvouspojkový s tronic, ale poháněna jsou vždy jen přední kola. Místo pro čtyřkolku totiž zabírá bezpečnostní nádrž na 19 kg CNG. Palivová nádrž pojme 25 litrů benzinu, což dohromady stačí k dojezdu až 950 km. Samozřejmě jen podle nerealistického homologačního cyklu, v praxi to bude výrazně méně.
Za nízkých teplot (od -10°C) a po doplnění nádrže na CNG startuje auto na benzin, jinak za normálních okolností jede na plyn. Barevná grafika v přístrojovém štítu znázorňuje kombinovaný dojezd a provoz na CNG je indikován i zelenou kontrolkou v otáčkoměru. V praxi je jediným rozdílem oproti benzinové verzi pocitově letargičtější odezva na plyn i vlažnější akcelerace. Podle dosahuje motorizace 2.0 TFSI g-tron výkonu 125 kW, zatímco u benzinu je to 140.
Zákazníci se samozřejmě budou rozhodovat zejména podle návratnosti. Modely g-tron stojí asi o šedesát tisíc korun víc než ekvivalentní vůz s 2.0 TFSI. Audi sice argumentuje „korporátním bonusem“ pro firemní zákazníky, který větší část navýšení smaže, ten lze ovšem uplatnit i na benzinové motory, takže rozdíl zůstává stejný. Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron stojí 1 113 900 Kč s manuální a 1 270 900 Kč s automatickou převodovkou. V případě A5 Sportback je to 1 118 900, respektive 1 178 900 korun.
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.