Hyundai a modernizovaná řada čisté mobility: zase o kus smysluplnější!

Hyundai a modernizovaná řada čisté mobility: zase o kus smysluplnější!

Je pondělí ráno a sotva skončil e-salon, jediná tuzemská výstava čisté mobility, je tu prezentace značky Hyundai týkající se v podstatě stejného tématu. Náhoda? Nemyslím si. Tahle zajímavá shoda (náhod) nám dává jednoznačně najevo, jak moc je přeměna automobilového trhu směrem k moderním technologiím důležitá. S modelovou řadou Hyundai Ioniq jsme toho zažili už poměrně hodně. A já sám osobně patřím do té skupiny, která není kategoricky proti ekomobilitě, byť řada konkrétních zástupců smysl zcela objektivně nedává. „Hyundai a čistá mobilita“ zní při nejmenším trochu nadsazeně a vlastně se i můžete ptát, co se pod tímto spojením skrývá. Donedávna šlo v Čechách jen o řadu již zmíněných Ioniqů. I ta však představovala drobnou anomálii na trhu, neb jen tato jihokorejská značka nabízela jednu ekologickou modelovou řadu s možností volby ze všech třech stupňů elektrifikace – hybrid, plug-in hybrid a zcela elektrický pohon. Právě Hyundai nám teď však chtěl dát vědět, že to myslí hodně vážně. Nejen, že zhruba před rokem přivezl elektrickou Konu s do té doby až extrémním dojezdem na jedno nabití přes 500 km. Teď doplňuje řadu populárního crossoveru Kona o hybridní verzi a nabízí také naprosto unikátní zážitek i alternativu v podobě vodíkového SUV Nexo. To vše je u Hyundai v Čechách nového. Jak novinky hodnotíme a co nás čeká do budoucna? To jsme se vydali prověřit nedaleko Prahy v jeden na toto období relativně kupodivu slunný den.

 

Řada Ioniqů: vylepšená osvědčená technika a pár moderních prvků

Když jsem dorazil na místo konání (samozřejmě s drobným předstihem), byl jsem dotázán, s čím bych se chtěl dnes alespoň v krátkosti svézt. Neváhal jsem. Byť bylo bez pochyb největším lákadlem vodíkové Nexo, a to obzvláště pro člověka, který s autem na vodíkový pohon ještě neměl tu čest, musel jsem vyzkoušet modernizovaný Hyundai Ioniq. A šel jsem rovnou do toho za mě nejsmysluplnějšího – plug-in hybrida, s nímž jsme mimochodem v roce 2018 startovali na New Energies Rally Český Krumlov. A co je nového? Modernizovaný Ioniq je vybaven vyspělými službami Bluelink® v oblasti konektivity*, souborem asistenčních systémů a prvků aktivní bezpečnosti SmartSense™ a nejmodernějšími funkcemi informačních a zábavních systémů. Navíc byl vylepšen také jeho vnější a vnitřní design. IONIQ Hybrid a IONIQ Plug-in jsou vybaveny atmosférickým benzínem 1.6 GDI s přímým vstřikováním benzinu, nejvyšším výkonem 77 kW (105 k) a maximálním točivým momentem 147 Nm. Elektromotor s trvalým magnetem u Hybridu poskytuje nejvyšší výkon 32 kW (43,5 k) a maximální točivý moment 170 Nm a je napájen akumulátory Li-Poly s kapacitou 1,56 kWh, uloženými pod zadními sedadly. Elektromotor verze Plug-in, napájený akumulátory Li-Poly s kapacitou 8,9 kWh, poskytuje nejvyšší výkon 44,5 kW (60,5 k) a maximální točivý moment 170 Nm. Modely IONIQ Hybrid a Plug-in poskytují v kombinaci s motorem 1.6 GDI celkový výkon hybridní soustavy 103,6 kW (141 k) a točivý moment až 265 Nm. Řidiče nového modelu IONIQ Electric navíc potěší o 36 % větší kapacita pro ukládání elektrické energie (nyní 38,3 kWh) díky modernizované sadě akumulátorů. Dojezd v reálných podmínkách silničního provozu je nyní 311 km.

Kona hybrid: tehnicky podobná Ioniqu, ale ještě atraktivnější

Na Konu jsem se upřímně těšil o to více, že hybridní Ioniq považuji technologicky za velmi povedený kousek a právě jeho větší bráška, populární crossover Kona jeho technický základ přebírá. Známou benzínovou jednašestku Kappa tak netřeba představovat. součástí hybridního pohonu je sada lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 1,56 kWh, která se vyznačuje vynikajícími vlastnostmi při nabíjení i vybíjení. Vysokonapěťové akumulátory poskytují optimalizovaný výkon a umožňují rychlou rekuperaci kinetické energie. Zcela nový model KONA Hybrid nabízí celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy 104 kW (141 k) a točivý moment až 265 Nm. Na přání dodávaný multimediální a navigační systém zobrazuje širokou škálu užitečných informací na 10,25“ dotykovém displeji s funkcí děleného zobrazování a umožňuje hlasové ovládání v šesti jazycích* s využíváním znalostí z cloudu. Přehledný displej s úhlopříčkou 4,2“ na panelu přístrojů nabízí zákazníkům specifické informace o hybridním systému v názorných grafických zobrazeních. Nabídku v oblasti konektivity završuje na přání dodávaný průhledový displej, který promítá důležité provozní informace přímo do zorného pole řidiče. Kromě exkluzivního barevného paketu (bílé provedení rámečků okolo výdechů klimatizace a voliče převodovky, leskle černé ozdobné prvky na klikách dveří, ramenech volantu a šedý strop), který se dodává pro model KONA Hybrid standardně, mají zákazníci na výběr další tři expresivní barevné pakety, známé již z modelu KONA, a to v odstínech oranžová, limetková a červená. KONA Hybrid je vybavena navíc i asistentem pro hospodárnou jízdu ECO-DAS (ECO-Driving Assist System), který snižuje spotřebu paliva. Integrovaný asistent pro setrvačnou jízdu analyzuje informace navigačního systému o průběhu trasy a upozorňuje řidiče na úseky, v nichž je vhodné snížit rychlost jízdy (např. před změnou směru, křižovatkou nebo dálničním sjezdem). Účelem této funkce je snižovat spotřebu paliva a minimalizovat používání brzdové soustavy. Asistent pro setrvačnou jízdu lze aktivovat v režimu Eco při jízdě rychlostí 40 až 160 km/h. Systém Eco-DAS zahrnuje také systém předvídavého řízení energetických toků, který řídí nabíjení a vybíjení akumulátorů ve stoupáních a klesáních, aby se maximálně využívala jejich kapacita. Je-li na trase stoupání a stav nabití akumulátorů je nízký, vozidlo mírně zvýší výkon spalovacího motoru, aby se akumulátory pro jízdu ve stoupání s předstihem nabily. Zajímavostí je, že je hybridní Kona, prostorově výraznější vůz, oproti Ioniqu o 40.000 Kč levnější a dá se v současnosti pořídit už od 559.900 Kč vč. DPH, což na SUV s alternativním pohonem není vůbec špatné!

Zlatý hřeb: vodíkové Nexo, už je budoucnost opravdu tady?

O Nexo se strhl v rámci dnešní prezentace docela velký boj. Asi se není čemu divit. Když se ale vrátím o kousek zpět, a to do technické prezentace produktového manažera, rychlým výpočtem zjišťuji, že 1 km vyjde v nákladech na vodíkové palivo v Nexu na něco přes 2 Kč. „Rozumný“ diesel to v současnosti zvládne zhruba za 1,6 Kč a moderní benzín bude na palivu stát podobně jako Nexo. Jo a když se zamyslím, kde se dá vodík v Čechách „natankovat,“ docházím k závěru, že jen v Neratovicích, v soukromé plničce, a to ještě navíc ne na plný tlak, takže je slibovaný 800km dojezd naprosto pasé. Takže, pokud se ptáte, zda-li je budoucnost opravdu už tady, odpověď zní jasně – NE. Pokud má ale takhle budoucnost opravdu chutnat, je zatraceně dobrá. Vlastně by se dalo říci, že Hyundai je s Nexem už dávno připraven. My, EU, infrastruktura a legislativa bohužel ještě ne. A jak že teda Nexo chutná? NEXO je prvním specializovaným SUV s pohonem na vodík a představuje vrchol nabídky ekologických vozidel Hyundai. NEXO se může pochlubit nejdelším dojezdem v segmentech vozidel s palivovými články a elektromobilů. Elektromobil s palivovými články na vodík nemá jiné emise než vodu a doplnění jeho palivových nádrží proběhne za méně než 5 minut – tedy za podobnou dobu, která je zapotřebí k načerpání paliva do konvenčních automobilů s pohonem na benzin nebo naftu. NEXO je nejen vozidlo s nulovými emisemi. Jeho výbava zahrnuje také brzdovou soustavu s nastavitelnou intenzitou rekuperace kinetické energie, která výrazně snižuje emise ostatních znečišťujících látek, jako je prach z brzdového obložení.

Hyundai je připraven a co my?

Jak už jsem nakousl v minulém odstavci, jsem přesvědčen, že je Hyundai už skvěle připraven na transformaci automobilového průmysl z tradičního výrobce na poskytovatele služeb v oblasti mobility, a to hlavně té čisté. Obdivuhodná je už ona samotná řada plně e-mobilních pohonů začínající mild-hybridními ústrojími přes klasické hybridy, plug-in hybridy a elektromobily až Nexo, které je tak trochu pořád kapitolou samou pro sebe. Když vynecháme verze MHEV, všechny „alternativní“ pohony se u Hyundaie dostanou pod hranici 95 g CO2 na ujetý kilometr, což je hranice požadovaná od EU de facto na každý vyráběný automobil. A pořád je lepší kompenzovat vyšší emise velkých aut se spalovacími motory reálně využitelnými alternativami než jen dotovanými elektromobily nebo se pletu? Ioniq se mi líbil už před modernizací, díky ní ale dospěl, dostal o trochu lepší materiály a trochu více digitalizace. To vše bez pochyb přispělo. Osobně se těším také na klasický test nové Kony Hybrid a konec konců i na Konu Electric, jejíž dojezde má být doslova famózní. A co vy? Tahle alternativa přeci nechutná tak špatně, nebo se pletu? Chceme se pouštět do břehů polemiky, jestli je lepší litrový tříválec nebo hybrid skládající se z atmosférické šestnáctistovky a elekromotoru? Klidně můžeme, já svého favorita mám…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..