BMW xDrive Experience: naučili jsme se rozumět BMW!

BMW xDrive Experience: naučili jsme se rozumět BMW!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Věřím, že mnozí z Vás již slyšeli alespoň o jedné z možností, které automobilky nabízejí ke zdokonalení řidičských dovedností s jejich vozy. Takovým vrcholem jsou akce konané v zimě na sněhu. Většinu z těchto zážitkových programů nebo řekněme spíše školení pořádají výrobci, kteří se snaží vytáhnout před ostatními svými revolučními systémy pohonu všech kol. Jedním z takových je i BMW. Na jeden den nazvaný “BMW xDrive Experience” nás pozvalo české zastoupení. Užili jsme si pár hodin na sněhu, skvěle se svezli pořádnými auty, ale naučili jsme se také něco? O tom všem až za chvíli.

 

Pátek ráno: plný očekávání

Náš program v BMW xDrive village začínal v pátek už v ranních 9:30. Z Prahy tak vyrážíme již okolo 7 hodiny na poměrně zdlouhavou cestu. Bylo by tomu tak, kdybychom neměli na povel další výrobek z dílen BMW Group, tentokrát Mini One ve verzi D, jehož test uvidíte již zanedlouhou. O tom ale dnešní článek rozhodně není. Musím navíc podotknout, že brzké vstávání nebylo zas až tak zásadním problémem. Plný napětí a očekávání totiž stejně nemohu dospat. Do Pece pod Sněžkou přijíždíme jak jinak než s lehkým zpožděním. Na začátku nás čeká krátké školení nejen o nových vozech značky a jejich vymoženostech, ale hlavně o způsobu řízení a ovládání vozů. Mě osobně nejvíce zaujala jedna z úvodních vět našeho hlavního instruktora: “Stejně tak jako jsou naše vozy ikonami automobilového průmyslu, tak věříme, že i jejich majitelé půjdou příkladem všem ostatním v provozu.“ Je vidět, že se nám snažili instruktoři co nejvíce domluvit, ale zároveň také poukázat a podpořit image značky.

 

První usednutí: v X4 M40i nedočkavost rozhodně stoupá!

Během první rozpravy jsme dostali informace i o celé flotile, která na nás dnes čekala. Přes poměrně standardní vozy automobilky jako je BMW X1, X3, 3 GT a X6 jsme se dostali až k téměř absolutnímu vrcholu, za ten jsme minimálně dnes považovali 440i, X5 M50d, M140i a X4 M40i, které oba byly poháněny novou verzí třílitrového přeplňovaného benzínového šestiválce. Nebyl bych to já, kdybych si nevybral pro svou první jízdu jeden z těch alespoň pro mě nejlepších – X4 M40i. Tak trochu netradičně i na tento zimní kemp zařadili zástupci automobilky poprvé řadu sedm, kterou jsme měli k dispozici ve verzi s třílitrovým dieselovým šestiválcem, 4 turby a samozřejmě pohonem všech čtyř kol, ten byl ostatně k dispozici v každém z testovaných vozů, stejně jako automatická 8 stupňová převodovka. Jako první bod programu nás hned po briefingu a malém občerstvení čekalo zhruba půlhodinové přesunutí z centra Pece pod Sněžkou na letištní plochu, kde byl připraven hlavní program. Po cestě jsme poučování o různých pravidlech bezpečného chování na silnici. Musím pouze s obdivem uznale pokyvovat, s jakou profesionalitou se o nás naši instruktoři snaží pečovat a „vychovat“ nás. Zatímco ze začátku bych nazval cestu jako spíše takovou „oťukávačku“ s flotilou, tak později dochází i na pár úseků, kde je možné vyzkoušet potenciál našich plynových pedálů. Přede mnou startuje do táhlého stoupání X5 M50d, je až podivuhodné, jak moc mi kolega ujel. Za to nádherný hutný zvuk nového M40i mi asi nic jen tak nenahradí. Věřím, že si těchto pár vteřin užili i ostatní, na obědě tomu tak rozhodně vypadalo. Následuje i pár zatáček, ve kterých na nás apelují, abychom správně a včas brzdili, drželi volant, volili stopu a tak i ideálně zatáčku opouštěli. Zatím tedy nepřichází nic extra nového, spíše si ujasňujeme, jaké to je „být na silnici bezpečný nejen pro sebe samého ale i pro své okolí“. Vůči pořadatelům se tak stále divím jejich profesionalitě, samozřejmě v tom pozitivním smyslu.

 

Konečně letiště: pojďme si zařádit!

Asi nemusím nikomu připomínat, že po dlouhých letech zažívá Česko konečně pořádnou zimu, pro kolegy z BMW tak nebylo vůbec žádným problémem udržet kvalitní nasněženou plochu na místním letišti. Hned po příjezdu se vydáváme za našim „leading car“, se kterým projíždíme poměrně pomalu celou trať. Zároveň se dozvídáme o veškerých úskalích naší tratě a záchytných bodech, kde je potřeba zastavit a počkat na projetí ostatních vozů. Pak následuje můj první výjezd, zcela upřímně není nejlepší pocit být první na trati. To pak platí dvakrát ve chvíli, kdy vás jako první čeká široká zatáčka určená k pořádnému a táhlému smyku. No, naštěstí nejsem až tak marnej… Pojďme se alespoň ve stručnosti seznámit s první tratí, jež nás na letišti čeká. V první zhruba hodině se plně oddáváme trati orientované spíše na naší zručnost. Kromě klasického slalomu na zasněžené ploše je pro nás připravena i již zmíněná zatáčka a vyvýšená rampa určená pro dvě kola, díky níž se můžeme svézt v pořádném bočním náklonu. Auto nám konkrétní údaj ukazuje prostřednictvím centrálního displeje navigace. Už jste asi pochopili, že právě zde pro nás byli připraveny především vozy s označením X a všechny až na malou drobnost v provedení jednoduššího systému xDrive (haldex) v nejmenší X1 zvládali trať rozhodně víc s prstem v nose než já.

 

Pořád bokem? Tak se kterým to půjde líp?

V druhé části jsme se věnovali té spíše techničtější trati. Tentokrát se nás chopil instruktor, který byl alespoň mě již velmi dobře znám. Norbert Mikulec, kdo nezná, doporučuji si tohoto nejen úspěšného lektora a brand ambassadora najít na jeho Facebooku, bude vás alespoň vzdáleně bavit tak jako nás. Opět přichází první pomalý průjezd a krátká instruktáž, jak to má na trati vypadat. Nejdříve usedám za volant M140i, s nímž si užívám opravdové „radosti z jízdy“. Tomu se děje vlastně u veskrze každého vozu. Je potřeba ale uznat, že na trati s poměrně krátkými, pomalými a ještě úzkými zatáčkami je opravdu znát každý rozdíl mezi onou radostí. Celkové naladění jedničky už asi nebude žádným překvapením, auto je vcelku i uvnitř dost jiné, má „pouze“ látkové sedačky, které dokonce nemají ani klasické pumpování sedačky nýbrž jeho ještě jednodušší náhražku, která umožňuje sedět doslova až na zemi. Dynamická jízda je zde prostě na první místě. Kromě řady 3 ve verzi GT a snem českého řidiče v podání 440i je tu ještě jedno zajímavé auto. Pokud jsem na začátku říkal, že je tu tak trochu netradičně a navíc ještě jako vůbec poprvé, tak ale zcela po právu. Nebudu se pouštět do žádných složitých technických rozborů specialit jeho pohonu všech kol, ale prý je to prostě pecka. Taky že je! Pro mě je tak minimálně pro druhou trať největším překvapením nová sedmička!

 

V cíli pár překážek, dobrý oběd a spoustu krásných vzpomínek…

Po příjezdu máme samozřejmě naplánovaný oběd. Než k němu ale dojde, máme v plánu ještě jednu krátkou za to pěkně zajímavou dráhu a hlavně dvě zajímavá auta, z nichž právě to mé je horkou novinkou s poměrně velkým očekáváním – BMW xDrive 40e. Ano, jak už název napovídá jde o auto s elektrickým pohonem, spíše jde ale o hybrid, který kombinuje běžný zážehový dvoulitr s přeplňováním a elektromotor, o tom ale až příště. BMW se nám na něm minimálně v Peci snaží demonstrovat čistě elektrickou jízdu s náhonem na všechna čtyři kola. Působivé! Absolvuji klasickou náklonnou rampu, kde auto dostanu na pouze levé přední a pravé zadní kolo. Má X5 se nekroutí, nevrže a je stejně v přímé poloze. Parádní! V opačném směru se trochu bojím. Najíždím strmě do kopce a v určitém místě zastavuji tak, abych měl zadní kola na ledu a pohon si tak sám zvolil preferenci přední nápravy. Funguje to! V půlce se se mnou rampa překlápí a auto za mě samo sjíždí dolů, jak efektivněji vyzkoušet asistent sjezdu z kopce?

 

Nejen správně strávený den, ale spoustu zkušeností a zážitků do života.

Jak jsem začal, tak dnes asi i skončím. Jsou akce, kde si zvýšíte ego. Jsou jízdy, při kterých se můžete předvést a takové, kdy se vám zježí chlupy i tam, kde jste si mysleli, že je nemáte. Dnes jsme tu ale primárně nebyli jen kvůli kvalitnímu zabití času. Byli jsme se něco naučit a dozvědět, tento cíl byl zaručeně splněn. Nám jakožto velkým motoristickým nadšencům se dostalo i spoustě zajímavých novinek, mezi tou největší bylo vůbec první fyzické setkání s novou řadou 5 a už takto dopředu musím předeslat, že určitě bude o čem psát a čím být uchvácen. Zároveň se nám ale dnes také podařilo ověřit, zda mají podobné akce smysl. Mají. Být vlastníkem kteréhokoliv automobilu BMW, určitě se do Pece vydám a přiučím se něco nového. Ostatně sžít se se svým vozem, to je základ každého úspěšného řidiče…

 

Jan Novotný

 

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..