Autobaterie stále důležitější součástí vozu – údržbě pomohou inteligentní nabíječky
Autor: Jan Novotný, OSRAM Česká republika s.r.o. · Fotografie: OSRAM Česká republika s.r.o.Znáte to, venku je zima, auto delší dobu stojí nehybně na jednom místě nebo má po letech prostě a jednoduše autobaterii na hraně životnosti. A shodou okolností, jak jde doba dál (a s ní i technika), je u elektrických a hybridních elektrických vozidel baterie mnohem důležitější a dražší součástí automobilu než kdy dříve. Rostou tak i požadavky na jejich údržbu. Inteligentní nabíječky nabízejí chytré režimy nabíjení, které odpovídají typu baterie a udržují její optimální stav. A právě dnes se jim v rubrice „rady spotřebitelům“ podíváme na zoubek.
Rychlé nebo dlouhodobé řešení? Možné je obojí…
Vybitá baterie je problém, který čas od času nastane takřka u každého. Dá se s ním ale celkem snadno vypořádat, pokud je řidič připraven. Nejrychlejší cestou z potíží je použití startovacího zdroje (o něm jsme vám shodou okolností psali v minulém týdnu), který umožní okamžité nastartování motoru. Takové situace jsou ale nejen relativně nepříjemné, ale zároveň nijak zvlášť neprospívají samotné autobaterii. Abychom se podobných zkušeností vyvarovali, stojí za to pořídit si inteligentní nabíječku baterií, která ji nejenom nabije, ale také udrží v dobrém stavu i během delší odstávky vozidla.
A jaké nabíječky jsou k dispozici, resp. co všechno umí?
Inteligentní nabíječky OSRAM BATTERYcharge nabíjejí všechny typy baterií, včetně lithium-iontových, a to od 6V, přes 12V baterie s kapacitou až 170 Ah až po 24V baterie s kapacitou 70 Ah. Všechny modely mají záložní funkci, která pomáhá chránit baterii před vybitím v zimě nebo při delších odstávkách. Nabíječky mají jasný LCD displej s podsvícením a všechny funkce lze ovládat jediným tlačítkem. Mají rovněž ochranu, která zabraňuje poškození elektrického systému proti účinkům při přepólování nebo zkratu. Když jsou dobíječky zapnuté, zahájí vícestupňový nabíjecí cyklus a automaticky přejdou do udržovacího režimu, jakmile je baterie plně nabitá – to zabraňuje přebíjení. Lithiové baterie se nabíjejí v 7 krocích, zatímco nejběžnější olověné baterie/AGM v 9 krocích. OSRAM BATTERYcharge jsou pak samozřejmě kompatibilní s vozidly se systémem start-stop. Součástí jejich vybavení je kromě klasických klešťových konektorů také kabel s kruhovými svorkami, který lze trvale instalovat do automobilu, aby se připojení nabíječky usnadnilo. Více informací naleznete zde:
Jan Novotný