VW Tiguan – rodinné SUV nebo kočkolap pro synka zbohatlých rodičů?

VW Tiguan – rodinné SUV nebo kočkolap pro synka zbohatlých rodičů?

Kam jej zařadit? Vnitřním prostorem skutečně odveze pohodlně čtyřčlennou rodinu. Cestující na všech sedadlech budou mít dostatek místa a komfortu. Patřím k těm, kteří mají přes 190 cm, po nastavení sedadla řidiče do optimální polohy pro mou postavu tady zbývá dost místa i na zadních sedadlech, což demonstruje karton balené vody na fotografii. Horší je to se zavazadelníkem, kam se toho už tolik nevejde. Kufr a batoh simulují příruční zavazadla dvou cestujících a pak už jen taška s nákupem. Vice se toho do zavazadelníku nevejde. Asi mi tak nebudete mít za zlé, když si dovolím popsat cílení nového Tiguana spíše na extravaganci, design a moderní technologie, což tak nějak představuje vůbec nové pojetí tohoto strategického modelu. Bude však všechno toto dohromady stačit na uspokojení našeho při nejmenším opravdu dobrého prvního dojmu?

 

Hudba, prosím…

Dnes začnu trošku netradičně. Možná právě díky jisté dávce extravagance si dovolím zamyslet se nad prvkem, který bude zajímat spíše mladší zákazníky a vůbec ty z nás, kteří se nebojí vymykat. Velkou pochvalu si totiž určitě zaslouží kvalitní audiosystém. Troufnu si tvrdit, že s ním bude spokojený fanoušek metaliky stejně jako vyznavač třeba vážné hudby. Čistý a hutný zvuk, tak se dá popsat soundsystém instalovaný v Tiguanu. Řeč ale samozřejmě nemůže být jen o reproduktorech. Samotný audiosystém obsahuje všechny poslední technologie, které má VW k dispozici. Já osobně nejsem příliš velký zastánce nezabudovaných nebo chcete-li spíše „na půl zabudovaných“ systémů palubní zábavy, jejichž propagátorem je zejména koncern VW. Na základní funkce však tato vlastnost nemá vliv a například odezva na dotyk, která bývá často u aut problémem, je zde naprosto bez problému.

 

Palubní počítač a další vychytávky

Celá palubní deska je digitální, což je v dnešní době možná i více než dostatečně efektní. Palubní počítač nabízí oproti jiným značkám této kategorie například ukazatele teploty a tlaku oleje, stopky a další vychytávky. Ale asi nejvíce mě zaujal profil „THINK BLUE“, který si klade za cíl naučit řidiče jezdit jednak hospodárně, což určitě spousta řidičů ocení, ale zároveň ekologicky. Řidič i posádka pak mohou na středovém panelu sledovat v reálném čase, kolik škodlivin právě jejich vůz vyprodukoval. Určitě dobrý počin, ale od automobilky, která má na krku světový skandál s podvody v emisích škodlivin je to poněkud úsměvné. Je to vlastně totéž, když zloděj křičí“ „Chyťte zloděje…“ Pojďme ale teď od všech aluzí a hlavně moderních technologií ke tradičním hodnotám. Interiér vcelku z každého rohu srčí kvalitou. Ani vám pak nevadí, že většina displejů, tvarů, uspořádání a zpracování je vskutku dosti jednoduchých. Takové dnešní VW prostě je: jednoduché, ale kvalitní a hlavně fungující. O dostatku prostoru všemi směry jsme se už zmínili. Je na čase prodiskutovat také důležitý bod a pro některé z nás možná ten vůbec nejdůležitější alespoň v interiéru. Řeč je o pozici za volantem a obecně komfortu sezení, na který si i já velice potrpím. Zatímco v druhém případě, zpracování sedadel, se dá jen chválit, tak u pozice za volantem se na chvilku pozastavím. Samozřejmě se od uživatele očekávají požadavky spíše na vyšší pozici sedadla, ale když byste se náhodou rozhodli sedět v Tiguanu níže, bohužel nepochodíte. Problém je právě ve spojení s volantem, protože je volant vždy prostě příliš vysoko a vaším úkolem je tak spíše nalézt kompromis, což se stejně po pár minutách nastavování podaří. Jedinou otázkou, kterou si tak musíte položit, je, zda opravdu chcete u auta této cenové kategorie přemýšlet, zda dáte přednost výše umístěné sedačce nebo volantu.

 

Technické okénko: diesel vs. automat vs. 4×4 funguje, ale jak jede.?

Pokud si vzpomenete na několik našich testů poslední generace Superbu, víte, že jsme z dieselů nebyli příliš nadšeni. Naopak slabší dvoulitr v nové A4 je naladěn opravdu slastně a kolega J. Špaček si jej dost pochvaloval. V námi testovaném exempláři šlapal pod kapotou silnější naftový dvoulitr z dílen motorářů VW. Doplněn byl o automatickou sedmistupňovou převodovku DSG a inteligentní pohon 4X4 4Motion. Nejedná se samozřejmě o nejsilnější pohonnou jednotku nového Tiguanu. Na závodníky si můžete hrát spíše s dvoulitrovým TSI a jeho 220 koňmi. V případě dieselu je zde k dispozici ještě vrcholné biturbo, které excelovalo už v Passatu s výkonem 240koní. Na druhou stranu i úctyhodných 190koní v naší verzi by mělo slibovat slušnou dynamiku a zároveň i zajímavé provozní náklady. Na to odpovídá VW tak trošku ošemetně. Dobrou dynamiku sice opravdu nabízí a spotřebu vlastně taktéž. Teď možná už čekáte, kdy přijde to ale. No, já bych to nenazval tak úplně nějakým „ale“. Od jízdního projevu jen prostě čekáte tak trochu víc. Auto sice dobře akceleruje snad v každé rychlosti a při každých otáčkách, jenže sprinter z něj prostě není a ani nebude. Chod je navíc poměrně hrubý a spotřebou vás sice uspokojí, ale ani závratně neoslní. Při klidné jízdě se dostanete na hranici 7l/100km a naopak čím ostřeji budete šlapat na plyn, tím více bude ručička palivoměru klesat a hodnota na palubním počítači stoupat. Pravda, můžete namítnout, že pořád sedím v poměrně velkém SUV s pohonem všech kol a automatem, takže nejde o špatná čísla. Nic neříkám, ale v době, kdy jsou už auta se spotřebou na hranici 4l a kdy VW udává u tohoto motoru průměr 5,7l/100km, mě v tomto ohledu výrobce neoslnil. Naopak kolikrát velmi příjemně vás může překvapit podvozek. V našem případě auto zdobila krásná 20“ kola, která jen dodávala na celkově pozitivním prvním dojmu. Na druhou stranu bylo auto i díky nim spíše tvrdší, což mě osobně v zásadě vůbec nevadilo. K nastavení podvozku je totiž potřeba dodat, že se s většími koly výrobce popral docela slušně a ani větší nerovnosti nepředstavují žádné větší rázy do interiéru.

 

 Krásné auto s tradičními hodnotami, ale co dál.?

U posledních vozů koncernu VW, a to snad u všech značek, jsme si zvykli, že vozy zastávají tradiční hodnoty a kvality. Zároveň nám ale často chybí tak nějak další přidaná hodnota. Tohle auto konkrétně ale bourá mýty poslední doby při nejmenším z prvního dojmu, za který dávám jednoznačně jedničku. Kombinace dnes vcelku oblíbené bílé barvy karoserie, 20“ kol a pro SUV typického oplastování opravdu funguje. Dojem je umocněn ještě LED diodovými světlomety, které svou funkčností patří k těm nejlepším v segmentu. Nový Tiguan přidává i všechny potřebné moderní technologie. Mě osobně si auto získalo svým vzhledem, funkčností, naladěním podvozku a samozřejmě hudbou, ten sound prostě hraje na city. Jediné dvě stinné stránky tedy připadají na lehce komplikovanější nalézání ideálního nastavení sedadla řidiče a poněkud nenaplněná očekávání z hnacího ústrojí. Druhý ze zmíněných negativních poznatků můžete naprosto jednoduše vyřešit výběrem jiné kombinace motoru, převodovky a pohonu. Naopak první překážka není tak úplně zásadní, jak už jsme zmínili výše, stačí pouze najít kompromis a zvyknout si na vyšší umístění sedačky. Celkově nás nový Tiguan mile překvapil. Oproti předchozí generaci auto hodně vyrostlo, designově značně vyspělo a dostalo i poslední technologie, takže mu nelze než popřát opravdu dobré prodejní úspěchy.

 

 

Vít Bukač

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..